پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۱۷-۲۷

عنوان فارسی مطالعه بازتاب چینی‌های آبی و سفید در شاهنامه شاه تهماسبی بر اساس آرای ژرار ژنت
چکیده فارسی مقاله با گسترش مفهوم متن، نوشتار، تنها مصداق متن نبوده و هر پدیده تأویل‌پذیری را می‌توان به‌مثابه متن در نظر گرفت. ازاین‌رو، هر پدیده دارای ماهیت متنی را با به‌کارگیری روش‌های خوانش متن، می‌توان موردمطالعه قرارداد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه چگونگی بازتاب چینی‌های آبی و سفید در شاهنامه تهماسبی بر اساس آرای ترامتنیت ژنت است. با توجه به این مهم، هدف اصلی پژوهش نیز بررسی و تحلیل چینی‌های آبی و سفید تصویر شده در این شاهنامه و یافتن نمونه‌های مستند از چینی‌های مدنظر در مجموعه آثار موزه ویکتوریا و آلبرت و تحلیل ارتباط آن‌ها از منظر نظریات ترامتنیت ژنت است. در این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای و با روش نمونه‌گیری هدفمند نظری، سعی شده تا چینی‌های آبی و سفید تصویر شده در نگاره‌های شاهنامه شاه‌تهماسبی با نمونه‌های موجود در موزه ویکتوریا و آلبرت، موردبررسی ترامتنی قرار گیرند. مهم‌ترین نتیجه پژوهش این است که بر پایه آرای ترامتنیت ژنت، رابطه نگاره‌های شاهنامه شاه‌تهماسبی به‌عنوان بیش متن با چینی‌های آبی و سفید به‌عنوان پیش‌متن، از نوع بیش‌متنیت همان‌گونگی است.به عبارت دیگر، گر چه نگارگری ایران هیچ وقت بازنمایی صرف نبوده و جهان نگارگر با تصورات و خیال او شکل گرفته است؛ اما برپایه آرای  ژرار ژنت و با فرض بیش متن بودن شاهنامه، از چینی های آبی و سفید ب ه عنوان پیش متن استفاده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر صفوی، شاهنامه شاه تهماسبی، چینی‌های آبی و سفید، ترامتنیت، ژرار ژنت

عنوان انگلیسی Studying the Reflection of the Blue and White Porcelain in the Shah- Tahmasebi’s Shahnameh based on Gerrard Gonette's Theories
چکیده انگلیسی مقاله With the development of the concept of context, text is not just the criterion of context, and any interpretability phenomenon can be regarded as context. Therefore, any contextual phenomenon can be studied using text reading methods. The main question of the present research is studying the way of reflection of blue and white porcelain in Shah- Tahmasebi's Shahnameh based on Gonette's transtextuality theories. Accordingly, the main purpose of this research is examining the blue and white porcelain depicted in this Shahnameh, and finding documented samples in considered porcelain in the museum collection of Victoria and Albert, and analyzing their relationship from the perspective of Gonette's transtextuality theories. In this descriptive-analytical study, based on library sources and purposive sampling, it is tried to study and analyze the blue and white porcelain depicted in Shah- Tahmasebi's Shahnameh paintings with the samples in the Victoria and Albert Museum transtextuality. The most important result of the research is that based on the Gonette's transtextuality views, the relation of illustrations in Shah- Tahmasebi's Shahnameh as hypertext with the blue and white porcelain as pre-text is of the same type. In other words, although Iranian painting has never been merely a representation and the painter's world has been formed by his imagination, blue and white porcelains have been used as pre-text based on Gerrard Gonette's theories and assuming the hyper-text of the Shahnameh. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safavid art, Shah- Tahmasebi’s Shahnameh, Blue and White Porcelain, Transsexuality, Gerrard Gonette

نویسندگان مقاله سلیمه باباخان | salimeh Babakhan
دانشگاه هنر تهران

ساره ملکی گیساوندانی |
دانشگاه شاهد تهران


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-997-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات