|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ رواﺑﻂ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اروﭘﺎ ﺑﺮ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻣﮑﺘﺐ اﺻﻔﻬﺎن |
|
چکیده فارسی مقاله |
در تاریخ ایران پس از اسلام شاید عصر صفوی بخصوص عصر شاه عباس کبیر مهمترین و باشکوهترین دوران و بعبارتی عصر طلایی تحولات در تمام زمینه ها به ویژه هنر نقاشی ایرانی میباشد. در این دوره با گسترش روابط اقتصادی و اجتماعی با اروپاییان، که باعث ایجاد روابط فرهنگی گردید و در نتیجه موجب تحول در فرهنگ و شیوه زندگی مردم شد، تحولاتی را در زمینههای هنری نیز ایجاد کرد. مسئله پژوهش حاضر این است که، روابط فرهنگی با اروپاییان در روند تحولات نقاشی ایرانی و ایجاد سبک اصفهان چه تاثیراتی داشته است؟ این پژوهش به روش توصیفی– تحلیلی انجام شده و با مطالعه اسناد موجود و بهرهگیری از نقاشی های دوره مکتب اصفهان مرتبط با موضوع، مورد استفاده قرار گرفته. اطلاعات لازم از منابع کتابخانهای و مشاهده آثار بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تاثیر روابط فرهنگی در شیوه زندگی و نوع پوشش مردم، همراه با ورود آثار نقاشی و هنرمندان غربی به ایران، و توجه و تشویق شاه عباس و ثروتمندان به این نوع هنر، و همچنین تقلید هنرمندان ایرانی از نقاشی اروپایی، همگی تاثیر بسزایی در دگرگونی و شکلگیری سبک جدید نقاشی ایرانی داشته است. از یک طرف، موجب مستقل شدن نگارگری از کتاب آرایی بعنوان مرقع و نقاشی تکبرگی و تک پیکرهنگاری -که از دوران سلطان حسینبایقرا(مکتب تیموری) اشاعه یافت- گردید. از طرفی هم این تحول در بین نقاشان ایرانی آن زمان، با تلاش رضاعباسی -به عنوان بنیانگذار مکتب اصفهان- که با سنت نقاشی ایرانی بار آمده بود، در بستر نگارگری سنتی، ابتکار و تجدد از خود نشان داد و با همراهی شاگردان و پیروانش، موجب نوآوری در نگارگری این دوره شده، و شیوه جدید مکتب اصفهان را بنیان نهاد. اما در نهایت، نفوذ فرهنگ و هنر اروپایی به تغییر در فرم و محتوا و کمرنگ شدن سنت ایرانی و ایجاد جریان فرنگیسازی در نقاشی ایرانی مبدل گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The study of the influence of European cultural relations on the painting Isfahan school |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In the history of Iran after Islam maybe at the Safavi period, and especially at The Great Shah Abbas era had been the most important and magnificent and Golden Age of developments in all fields, especially at Persian painting art. In this period, by developing of economic and social ties with Europeans which created cultural relations and thus led to a change in the culture and people's lifestyle brought about also developments in artistic fields. The issue of the present research this is, the cultural relations with Europeans, what had influenced in the process of development Persian painting and creating the style of Isfahan? This research is descriptive-analytical and has been used by studying existing documents and exploiting the painting of Isfahan school. The necessary information was from library resources and observation works. The results of the study showed the impact, of cultural relations in lifestyle and type of people coverage, along with the entry of Western paintings and artists to Iran, and the attention and encouragement of Shah Abbas and the riches to this kind of art, And also the imitation of Iranian artists from European painting, all have had a significant influence on the metamorphosis and formation of a new style in painting of Iran. On the one hand Causing, the independency of Persian painting from the design book as album(moragha) and single-paper and single-faced painting that probably had been distributed since the reign of Sultan Hussein Beyqara (Timuri school). On the other hand, this transformation among the Persian painters of that time, With effort Reza Abbasi -as the founder of Isfahan school- which was created with the tradition of this Persian painting, innovation and modernity showed in the context of this miniature tradition. And with the help of his disciples and followers, Caused of innovation in the Persian painting of this period, and established the new style of Isfahan school. But as finally the influence of European culture and art, to change in the form and content and to the fading of Iranian tradition and the flow creation of European orientation has became in the Persian painting. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن قلی پور | Hasan Gholipour Shahed University کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه شاهد
پرویز حاصلی | 2- Parviz Haselei Shahed University عضو هیات علمی دانشکده هنراسلامی، دانشگاه شاهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1239-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|