مرمت و معماری ایران، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۵

عنوان فارسی راهبردهای ارتقای کیفیت آموزش دروس کارگاه مصالح و ساخت و مصالح ساختمانی در رشته معماری
چکیده فارسی مقاله معماری نیازمند خلاقیت است؛ و بر همین مبنا، آموزش آن نیز امری خلاقه و بسیار پیچیده بوده و نمی‌توان آن را در چارچوب‌های مشخص و از پیش تدوین‌یافته، محدود نمود. ولی با اندکی تأمل در معماری و آموزش معماری در چند دهه گذشته، مشاهده می‌شود این نحوه از آموزش در مدارس معماری با ناکامی در بسیاری از آرمان​ها و ایده‌آل‌های خود همراه بوده و هست. در این شرایط، حفظ حداقل‌های لازم در کیفیت آموزش معماری به‌وسیله بازنگری در محتوا و شیوه‌های آموزش، امری ضروری و اجتناب ناپذیر به‌نظر می‌رسد. بنابراین در این پژوهش، دو درس «کارگاه مصالح و ساخت» و «مصالح ساختمانی» به دلیل مشابهت در موضوع و محتوا، جهت بررسی انتخاب شده‌اند. ارتقای کیفیت آموزش این دروس، هدف اصلی از انجام این پژوهش است. در این مسیر تلاش شده است تا جهت تحقق اهداف پژوهش، از مطالعات کتابخانه‌ای و توزیع پرسش‌نامه باز و بسته بین دانشجویان و استادان مربوطه، و نیز تجربیات نگارندگان در آموزش این دروس، بهره گرفته شود. تجزیه و تحلیل اطلاعات کمّی با کمک نرم‌افزار SPSS صورت گرفته و به صورت آمار توصیفی بیان گردیده است. نگارندگان بر این باورند که با تلفیق این دو درس در قالب یک درس نظری- کارگاهی، و با انجام اصلاحاتی در نحوه ارائه آنها، می‌توان گامی در جهت ارتقای کیفیت آموزش این دروس برداشت. از جمله نتایج آشکاری که از ارائه این درس جدید انتظار می‌رود: آشنایی نظری و سپس عملی دانشجویان با مصالح مختلف و ایجاد مهارت در استفاده از آنها برای تولید و ساخت فرم‌های متنوع، توجه به زیبایی، هندسه و درک ایستایی احجام و نیز درک نقش این مصالح و فرم‌ها در ایجاد آثار معماری. همچنین افزایش دقت دانشجویان و ایجاد حس کنجکاوی در آنها، افزایش علاقه به رشته معماری و اشتیاق برای یادگیری آن و نیز آموزش کار گروهی و کشف استعدادها و پرورش خلاقیت، از طریق انجام تمرینات خلاق در کلاس، از نتایج پنهان این درس خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing the Strategies of Improving Teaching Quality of the Topics
چکیده انگلیسی مقاله Architecture requires creativity and its teaching is a creative issue and accordingly, teaching architecture is complex and it cannot be limited in determined and pre-defined frameworks. Despite the educational scholars’ efforts in recent decades, and by some reflections from the architectural works in this period, it is observed that such teaching styles are accompanied with failures in their ideals. The recent increasing number of students in this major has also doubled the educational problems of architecture teaching centers and schools. So it is inevitable and necessary to maintain the least minimums in the quality of teaching architecture. Thus, the two courses of “construction and construction material workshop” and “construction materials” are selected among the various and multiple courses of architecture major, due to their content similarities, to improve the teaching quality. “Improving the construction quality” and “regional and environmental accordance” and finally, “aesthetics”, “stability”, and “living conditions improvement” are among the results of teaching such courses. Therefore it is tried to understand and find better solutions to improve the teaching quality through collecting data from library sources and questionnaire analyses among the professors and students of this major. The necessity of the combination of these two courses in a theoretical and workshop framework presented in the first semester is one of the most important results of the present study. It is hoped that this new course provides the following objects: the students’ theoretical familiarity and then the practical one with different construction materials, providing the skills to apply them for multiple form construction and/or manufacturing, attention to the aesthetic features, geometry and solid stability conceptions and understanding the role of construction materials and forms in architectural works. The other results of this course are: increasing the attention and curiosity of the students, increasing the interest toward the architecture major and interest for learning and group work teaching through creative exercises.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی رستمی نجف آبادی | rostami najafabadi
دانشگاه هنر اصفهان

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

محمدباقر آقاحسینی دهاقانی | mohammad bagher aghahosseini dehaghani
دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی



نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-197-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1098/article-1098-211483.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات