|
مرمت و معماری ایران، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۷۹-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر روش آموزش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو بر فرایند یادگیری در درس مقدمات طراحی معماری (۱) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مسئله اصلی این پژوهش، روش آموزش مؤثر در دروس پایه معماری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روش جدیدی در آموزش دروس پایه با نام روش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو در درس مقدمات طراحی معماری(1) و میزان اثرگذاری آن بر فرایند یادگیری دانشجویان، از طریق ارزیابی فعالیتهای آنان بهعنوان آزمون این روش صورت گرفته است. این روش با بررسی ادبیات موضوع در زمینه شیوههای مختلف آموزش معماری و تجزیه و تحلیل آنها، حاصل شده است. برای ارزیابی دقیق متغیر وابسته فرایند یادگیری، دو مؤلفه تأثیرگذار آن: موفقیت تحصیلی دانشجویان (نمود بیرونی) و رضایتمندی دانشجویان (نمود درونی) بررسی شدهاند. درواقع، پرسش اصلی تحقیق پیشرو این است که روش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو بر فرایند یادگیری دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری (1)، چه تأثیری دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، رابطه روش یادشده با میزان رضایتمندی و موفقیت تحصیلی دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری (1)، بررسی شده است. از نظر روش، این تحقیق از نوع موردپژوهی است. روش گردآوری دادهها، جمعآوری نتایج ارزیابی و داوری تمرینها برای سنجش و مقایسه موفقیت تحصیلی و گردآوری نظرات دانشجویان از طریق پرسشنامه برای سنجش رضایتمندی دانشجویان است. جامعه آماری، دو گروه از دانشجویان درس مقدمات طراحی معماری (1) در دانشگاه مازندران است؛ در یک گروه روش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو موردآزمایش قرار گرفت سپس، با مقایسه نتایج ارزیابی دو گروه در زمینههای مختلف، نتایج متفاوتی بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در روش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو، میزان رضایتمندی دانشجویان از فرایند یادگیریشان بیشتر بوده است. همچنین میزان ارزیابی استادان از فعالیتهای دانشجویان بیانگر موفقیت بیشتر دانشجویان در روش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Impact of DCIS Teaching Method (Direct Collaboration of Instructor and Student) on the Learning Process of Architectural Design Basics (Module I) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Finding the effective method for teaching basic courses of architecture is the main problem in this study. Accordingly, the objectives of this research are investigating the impact of a new method for teaching the architectural design basics (module I), entitled “DCIS” (Direct Collaboration of Instructor and Student), and assessing the students’ learning process through evaluating their activities as a validation test. This test method has been derived from the architectural education methods literature. To assess the dependent variable concerning the learning process precisely, its two important components are investigated in this research: the students’ success, as an external aspect, and their satisfaction as an internal one. Therefore, as the main focus of this paper, the question will be what the impact of DCIS on the learning process is among the students of Architectural Design Basics (I). To answer this question, the relationship between DCIS and students’ success and satisfaction has been analyzed. Case Study research is the methodology of this assessment. The results of the involved students' practice exercises were used to assess their success through comparing them to each other; moreover, questionnaires were distributed among the students to survey their satisfaction. Also, the statistical population of this research consisted of two groups of architectural students in the University of Mazandaran participating in the “Architectural Design Basics” course module I. Therefore, DCIS has been applied to one of these two groups. The comparison between the assessment results gained from these groups indicates different conclusions within various contexts. The results show that the students’ satisfaction from their learning process in the test group was more than the control group. In addition, the instructors’ assessment of the students’ exercises present that the students had more success when the DCIS Teaching Method was implemented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمودرضا ثقفی | mahmoudreza saghafi isfahan, art university of isfahan, phd department of architecture اصفهان، دانشگاه هنر، گروه دکتری معماری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
فرهنگ مظفر | farhang mozaffar isfahan, ariran university of science and technology, department of architecture تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده معماری و شهرسازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
سید محسن موسوی | seyed mohsen moosavi isfahan, art university of isfahan, phd department of architecture اصفهان، دانشگاه هنر، گروه دکتری معماری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1098/article-1098-211489.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
معماری و شهرسازی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|