|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۵۵-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
دستیابی به راهکارهای بهبود شرایط آموزشی کارشناسی ارشد هنر تصویرگری با قیاس بین برنامه آموزشی دانشگاه تهران و آکادمی هنر سانفرانسیسکو |
|
چکیده فارسی مقاله |
در بیان اهمیت آموزش و نقش به کارگیری تصویر در موفقیت آن، همین بس که بسیاری از مطالب علمی، فرهنگی و تبلیغاتی، از طریق تصاویر در کنار متن منتقل میشوند و در اینصورت، بهیادماندنی خواهند بود؛ اما آموختن چگونگی خلق تصاویری تأثیرگذار بر مخاطبینِ دارای سلیقهای خاص، اهمیت ویژه دارد. مهمتر اینکه پیشرفت فناوری و پیدایش ابزارهای اجرایی جدید، روشهای نوین آموزشی را میطلبد که در برخی مؤسسات آموزش عالی دنیا بهکار گرفته میشوند؛ و مطالعه این روشها جهت انطباق پذیری با هنر و فرهنگ ایرانی میتواند زمینه ساز نتایجی مفید و کارآمد باشد. در پژوهش پیشرو مسئله اصلی، قیاس بین دانشگاه سانفرانسیسکو و دانشگاه تهران می باشد، زیرا به نظر می رسد برنامه ریزی و ارائه واحدهای درسی دانشگاه سانفرانسیسکو موردبازنگری قرار گرفته و مطابق با پیشرفتهای تکنولوژیکی است اما برنامه آموزشی و ارائه واحدهای درسی دانشگاه تهران که طبق مصوب دویست و هشتمین جلسه شورایعالی برنامهریزی مورخ 96/9/18 تدوین شده، همچنان درحال اجراست. هدف از مقایسه دو سیستم آموزشی این است که نتایج بهدستآمده در روند اصلاح و بهروزرسانی برنامه آموزشی رشته تصویرگری در دانشگاه های ایران مفید واقع شود و نیز، دستیابی به راهکارهای بهبود شرایط آموزشی رشته تصویرگری، توسط فرایند تحصیل و اصلاح و الحاق واحدهای درسی همسو با پیشرفتهای روز دنیا تحقق یابد. این تحقیق کاربردی، با روش توصیفی- تحلیلی و نمونه پژوهی به بررسی دروس و روش آموزش هنر تصویرگری در مقطع کارشناسی ارشد، در آکادمی هنر سانفرانسیسکو- آمریکا و تطبیق آن با این رشته در دانشگاه تهران میپردازد تا نقاط ضعف و قوت هریک آشکار گردد. گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای و اسنادی انجام شده است. نتیجه این پژوهش درعین نمایانگری جنبههای قوت هر نظام آموزشی، حاکی از ضرورت افزایش واحدهای طراحی تخصصی و نیز تصویرگری دیجیتال است؛ تا ضمن حفظ جنبههای قوت در کیفیت فعلی، فرایند آموزش و یادگیری ارتقا یابد. همینطور توجه به آخرین یافته های علوم شناختی و یادگیری در تهیه و تنظیم مواد کمکآموزشی هنرها نقش تعیینکننده ای دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنر تصویرگری، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، ایران، آمریکا |
|
عنوان انگلیسی |
Achievement to Solutions to Improve the Educational Conditions of Master of Arts in Illustrations (Through Comparison between the Educational Program at Tehran University and the Academy of Art in San Francisco |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The importance of Education and the role of pictures in its success is obvious in many scientific, cultural and advertising subjects which are being instructed through pictures and therefore can be memorable better. But the point is how to learn to create impressive pictures for the audience with an exclusive taste. Moreover, technology development and innovation of new tools require novel educational methods which are currently applied in higher education institutes all over the world. Studying these methods in order to be adapted to the Iranian art and culture could be led to some optimized consequences. The leading research issue is the comparison between the University of San Francisco and Tehran University, since it seems that planning and offering the courses have been revised in the University of San Francisco and it is based on the technological development, but the educational planning and offering the courses in Tehran University, ratified in December, 1990, is still running. The aim of comparing these two educational systems is to result in a useful process of updating and modifying the educational planning of illustrations through the process of reforming and integrating the courses relevant with global developments. The outcome of this research in spite of demonstrating the educational merits of both, indicates the necessity of interaction between Iranian art universities and the publishers, advertising companies, TV and computer game producers and animators as well as holding galleries of students’ works for more communication with the society .In the end it is recommended to increase the courses of specialized design and digital illustrations in order to preserve the merits and quality of the current system and improving the procedure of learning and training. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا رهبرنیا | zahra rahbarnia , alzahra university دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س ، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
مهکامه جنانی | mahkameh janani in art studies, faculty of art, alzahra university دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س ، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-766-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214219.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|