|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۹۹-۱۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تعبیر عناصر موسیقی و معماری با زبان مشترک نمونهموردی موسیقی و معماری سنتی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هر ملتی آرمانهای خاص خود را دارد که عینیت بخشیدن به آنها، وظیفه فرهنگ است. در فرآیند این استحاله، معماری و موسیقی که از فرهنگ هر منطقه سرچشمه میگیرند، نقشی اساسی برعهده دارند. معماری و موسیقی، دارای وجوه اشتراک بسیاری؛ از جهات مفهومی، فضای ایجادی، شکلی و مورفولوژی هستند. از دیگر روی، در قواعد بنیادی حاکم و تشکیلدهنده آنها نظیر تناسبات، ریتم، هارمونی، تکرار، زیباییشناسی و... نیز مشابهت دارند. در روزگاری که معماری روزبهروز به سمت بیمحتوایی و بهرهگیری فرمال از عناصر پیش میرود، آواهای موسیقی باتوجهبه تأثیرگذاری بر روی روح انسان میتوانند، پارامتر بسیار مناسبی جهت بهرهگیری در طراحی معماری بهخصوص طرحهای مفهومی باشند. لذا هدف این پژوهش، تعبیر عناصر موسیقی و معماری با زبان مشترک و پاسخ به این سؤال است که آیا آواهای موسیقی، امکان تبدیلشدن به فرم معماری را دارند؟ برای یافتن پاسخ، با بهرهگیری از روشهای تحقیق تفسیری- تاریخی و مطالعه موردی و جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و مصاحبه، ابتدا با تحلیل ماهیت معماری و موسیقی، پارامترهای سازنده هریک شناسایی و سپس بهصورت تطبیقی بررسی و اشتراکات بسیاری در قواعد بنیادی شکلدهنده آنها مانند فواصل، کشش، بهرهگیری از هندسه و ریاضیات و همچنین به لحاظ مورفولوژی عواملی چون ریتم و بافت یافت گردید؛ پس از یافتن 23 ویژگی در موسیقی که قابلیت تعبیر به زبان مشترک با معماری را داشت، به بازخوانی نمونههایی از معماری با زبان مشترک موسیقایی پرداخته شد و درنهایت، این تتیجه حاصل گردید که موسیقی میتواند الگویی باشد در طراحی معماری، چراکه مضاف بر اشتراکاتی مذکور، هر دو با استفاده از اعداد و نسبتهای کمّی از مواد اولیه خود، صوت و مصالح، فضایی را خلق میکند که ماهیتی کیفی دارد. درنتیجه، با شناخت فواصل و کشش بهعنوان عناصر بنیادین موسیقی، با بهرهگیری از این عناصر فرمی براساس فرود، دستگاه شور طراحی گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موسیقی، معماری، فواصل، کشش، تناسبات، ریتم، بافت |
|
عنوان انگلیسی |
Interpretation of the Architectural and Musical Elements in a Common Language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Every nation has its own ideals that objectifying them is by culture. In the process of this transformation, the architecture and music which come from the culture of each region have a fundamental role. Architecture and music have many similarities in conceptual directions, space, shape and morphology. They also have similarities in the basic and fundamental principles such as proportions, rhythm, harmony, repetition, aesthetics, etc. In such a period of time that the architecture has been turning to be meaningless and just a formal user of elements, music sounds with regard to their influence on human spirit, can be a proper parameter to benefit in architectural design particularly in conceptual schemes. The aim of this study is to interpret music and architectural elements with a common language and answering the question of whether the music sounds have the possibility to be converted into architectural forms. In order to answer, with interpretive-historical research methods and collecting data from library sources and interviews, firstly by analyzing the nature of architecture and music, their constitutive parameters have been identified and then have been studied comparatively and many common features were found in the basic principles such as spacing, extension, taking advantage of geometry and mathematics, as well as factors such as rhythm and texture morphology. After finding 23 features in music that could be interpreted as the common language of architecture, examples of architecture were recalled by the common language of music and finally it was concluded that music can be a role model in architectural design since in addition to the mentioned common properties, both by using numbers and quantitative proportions of their primary materials and voice, create a space which has a qualitative nature. Therefore the musical Dastgah Shur was designed on the identification of spacing and extension as the fundamental elements of music and using these formal elements. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
تیمن سمیع پور | timan samipour in architecture, technical and engineering faculty, islamic azad university, amol branch آمل خ انقلاب پاساژ بزرگ طبقه همکف فروشگاه میخک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سید علی سیدیان | seyed ali seyedian , faculty of art and architecture, university of mazandaran بابلسر دانشگاه مازندران دانشکده هنر ومعماری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-378-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214222.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
معماری و .... |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|