مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۱۷-۳۴

عنوان فارسی داستان بهرام گور و کنیزک در آیینه ادب و هنر
چکیده فارسی مقاله برخی از داستان‌های کهن ایرانی هم در آثار ادیبان و شاعران جلوه هنری یافته‌اند و هم با قلم نقاشان و هنرمندان نشان داده ‌شده‌اند. به شکار رفتن بهرام‌گور با همراهی کنیزکش ازجمله حکایات مربوط به زندگی این شاه ساسانی است که در منابع گوناگون تاریخی و ادبی به اشکال گوناگون توصیف و روایت شده‌ است و در دوره‌های مختلف بر آثار هنری با سبک‌های گوناگون نقش‌شده. مقایسه جزئیات نقش‌های مربوط به این داستان با توصیفات شاعرانی چون فردوسی و نظامی و یافتن وجوه اشتراک و اختلاف آنها می‌تواند ما را به تأثیر و تأثر احتمالی آثار شعری با آثار هنری رهنمون شود. در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تطبیقی صورت گرفته ‌است، پس از بررسی توصیف فردوسی و نظامی از داستان بهرام و آزاده، تصاویر مربوط به این داستان در دو بخش آثار پیش از اسلام و آثار دوره اسلامی به‌ویژه آثار سفالین، فلزی، کاشی‌ها و نگاره‌ها به‌تفکیک، بررسی شده و تطابق هریک با آثار شعری مورد توجه قرار گرفته ‌است. همچنین، نشان داده شده که این حکایت در طی قرن‌ها و در گستره جغرافیایی وسیعی، از شهرت و رواج برخوردار بوده ‌است. ضمن‌اینکه درباره آثار پیش از اسلام، تطابق تصاویر با جزئیات توصیفات فردوسی، احتمال خطا در تاریخ‌گذاری آثار یا دسترسی فردوسی به منابع تصویری مطرح شده ‌است. درباره آثار دوره اسلامی نیز مشخص شده که روایت فردوسی بیش از دیگر روایات و ازجمله روایت معروف نظامی موردِتوجه بوده ‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهرام گور، شاهنامه، هفت گنبد، نگاره، سفال، فلز، کاشی

عنوان انگلیسی The Story of “Bahram Gur and Kanizak” in the Mirror of Literature and Art
چکیده انگلیسی مقاله Many ancient Iranian stories are artistically emblazoned by poets as well as painters and artists. The story of Bahram Gur’s hunting trip with his slave girl- Kanizak- is among a number of anecdotes about the life of the Sassanid king that has been told differently by various sources. Comparisons of the details have taken distinct art forms and descriptions. With poets like Ferdowsi and Nezami, who have chronicled the diversities and common grounds of this subject; we are able to appreciate the effect and the possible influence of their poems on the art forms. In this research, which was based on descriptive and comlerative methods, after further review of Ferdowsi and Nezami’s expressions of the story of Bahram and Azadeh, the related images have been categorized in two parts: the pre-Islamic artifacts/relics and the Islamic period. Images depicted in ceramic, metal, and tile works were separately evaluated and noted to correspond with the lyrical works.It is also shown that this anecdote has been famous during a long period in a vast area. The resemblance between details in Ferdowsi’s descriptions and pre-Islamic images suggests the likelihood of error in dating those artworks or the probability that Ferdosi had access to images as the resource. About the Islamic period it is shown that Ferdosi’s narration of this story has been more famous than other narrations including Nizami’s.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرستو کریمی | parastou karimi
sku.faculti of literature and humanities
دانشگاه شهرکرد ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)

میترا شاطری | mitra shateri
shahrekord university
دانشگاه شهرکرد،دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-314-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای کاربردی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات