مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۳۵-۵۰

عنوان فارسی معرفی الگوهایی برای آموزش دانشگاهی نقد هنر تجسمی
چکیده فارسی مقاله تنوع روش‌های موفق نقد عملی بسیار و استخراج الگویی یگانه برای تدریس آن، هدفی دست‌نیافتنی است؛ اما متخصصان آموزش باوجود اختلاف‌نظر در ماهیت و چگونگی تدریس نقد هنر، تلا‌ش‌های ارزنده‌ای برای روش‌مند کردن آن انجام داده‌‌اند. از الگوهای آموزش نقد هنر نمونه‌های چندانی در کشور ما معرفی نشده‌اند. این مقاله چهار نمونه از الگوهای جهانی آموزش نقد هنر را بررسی می‌‌کند. پرسش اصلی آن این است که چه الگوهای منسجم و روش‌مندی برای هدایت دانشجویان وجود دارد که بتوانند برمبنای آنها واکنش خود به اثر هنری را نظریه‌پردازی کنند، و منسجم‌تر و مستدل‌تر درباره‌ آن سخن بگویند یا بنویسند. مدرس می‌تواند هریک از روش‌های موجود را انتخاب کند یا روشی تلفیقی و التقاطی برگزیند. الگوهای بررسی‌شده در این مقاله در دانشگاه‌‌های ایالات‌متحد و عمدتاً متکی‌بر سنت تحلیلی تدوین شده‌اند. این تحقیق درمجموع در چارچوب فرانقد قرار می‌گیرد. ماهیت آن توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه‌ای است. الگوی ادموند بورکه فلدمن که رایج‌ترین الگوی آموزش نقد هنر است، شامل چهار مرحله‌ توصیف، تحلیل فرمی، تفسیر و ارزیابی است. الگوی تام اندرسن هفت مرحله‌ مستقل اما درهم‌تنیده دارد: واکنش، بازنمایی، تحلیل فرمی، شخصیت‌بخشی فرمی، تفسیر شخصی، بررسی بافتاری، و سنتز. رابرت دی. کلمنتس درتلاش برای اطلاق روش علمی به نقد هنر، سه مرحله‌ روش استقرایی را مشاهده‌ وقایع مهم، طرح فرضیه و آزمایش صحت فرضیه دربرابر شواهد جدید می‌داند. مراحل الگوی نوئل کارول هم توصیف، دسته‌بندی، بررسی بافتاری، تبیین، تحلیل، تفسیر و ارزیابی‌اند. هرچند تجربه‌ نقد هنر را نمی‌توان به فرمول کاهش داد اما با روش‌شناسی منسجم و نظام‌مند می‌توان بستر و بنیاد اندیشگی شکل‌گیری جرقه‌ تخیل و ارتقای مهارت‌های اندیشه‌ انتقادی را فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش نقد هنر، فرانقد، فلدمن، اندرسن، کلمنتس، کارول

عنوان انگلیسی Introducing Models of Teaching for Visual Art Criticism Courses
چکیده انگلیسی مقاله Art criticism, defined as informed dialogue about the work of art, and an attempt to elucidate its meaning, is an activity based on principles, methodologies, procedures and theoretical frameworks which altogether make the practice of criticism possible. There are various, and mainly subjective, approaches to the art criticism practice. This variety makes it remarkably difficult to elicit and define inclusive and practical models for teaching art criticism systematically. Although educators still disagree about the nature and methods of teaching art criticism, they have nevertheless developed a number of valuable and functional models. With a descriptive approach, this article examines four major models for teaching art criticism, all developed in the U.S. Universities, and mostly based on the tradition of analytic philosophy. Edmund Burke Feldman’s model includes four stages of description, formal analysis, interpretation and evaluation. With an emphasis on personal and emotional encounter with the work of art, Tom Anderson defines his model based on seven interrelated procedures: reaction, representation, formal analysis, formal characterization, personal interpretation, contextual analysis, and synthesis. In Inductive method of teaching art criticism, Robert D. Clements suggests a scientific approach in which the main phases are observing main facts, devising a hypothesis, and testing the hypothesis against the new evidence. Noël Carroll’s model, in an endeavor to expand and augment Feldman’s, comprises stages of description, categorization, elucidation, analysis, interpretation and evaluation. He places evaluation at the top of critical operation. Although teaching visual art criticism as a creative act cannot be reduced to prescriptive formula, a systematic methodology might pave available the grounds for the sparks of imagination as well as the development of critical thinking skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی حسینی | mehdi hisseini
mehdi.hosseini43@yahoo.com
دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

هلیا دارابی |
پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-622-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214227.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات