مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۵۱-۶۶

عنوان فارسی میزان انطباق پذیری نقوش و درونمایه دیوارنگاره های دوره معاصر با معیارهای کیفی دیوارنگاری در فضاهای عمومی شهری اصفهان ازمنظر شهروندان
چکیده فارسی مقاله نقوش و درون‌مایه دیوارنگاره‌ها همواره رابطه‌ای پیوسته با مکان و محیط پیرامونی داشته و هماهنگ با عوامل کالبدی و غیرکالبدی مکان و چگونگی ادراک مخاطب، معنا می‌یابند. چراکه مکان و فضای شهری به یاری تجسم و تصوری که ناظر از گستره آن دارد، قابل‌ادراک بوده و هویت​مند می‌گردد. ازاین‌رو در این تحقیق با تدوین مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌هایی همچون: مؤلفه​های مخاطب​مداری، زیبایی، منظر، انطباق‌پذیری و هویت مندی مکانی در دیوارنگاره‌ها به‌مثابه معیارهای کیفی دیوارنگاری از دوره پهلوی اول تاکنون، پرداخته شده است. به همین منظور، با بهره‌مندی از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و سنجش مؤلفه های ذکرشده در قالب پرسش نامه‌هایی از 60 نفر از شهروندان، چگونگی این رابطه، موردارزیابی کیفی قرار گرفته است. براین اساس، هدف: نحوه ارزیابی و چگونگی ادراک شهروندان از نقوش و درون‌مایه دیوارنگاره‌ها با مکان‌ها و فضاهای عمومی و تاریخی شهر اصفهان است. بنابراین، سؤال اصلی به چگونگی و میزان انطباق‌پذیری این دسته از آثار با مؤلفه های مذکور پرداخته و سؤال فرعی بر انتخاب بهترین اثر، برای به دست آوردن ضریب رتبه‌بندی دیوارنگاره‌های دوره معاصر از منظر شهروندان اصفهانی به‌عنوان مخاطبین اصلی این دسته از آثار، تأکید دارد. یافته‌های کلی تحقیق در پاسخ به سؤالات طرح‌شده، بیانگر میانگین رتبه متوسط تا خوب در ارزیابی مؤلفه​ها و زیرمؤلفه های استخراج‌شده در برگه‌های پرسش​نامه است. مؤلفه‌هایی که بیانگر فاصله کیفی درون‌مایه دیوارنگاره‌ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب و عالی بوده و درحال حاضر، پاسخگوی انتظارات شهروندان نیستند. همچنین با ارزیابی آثار منتخب از مجموعه تصاویر ارائه‌شده در‌یافت شد که شهروندان به جنبه‌های نوآورانه و متناسب با نیازها و سلائق امروزی در طراحی نقوش و درون‌مایه دیوارنگاره‌ها اهمیت داده و نسبت به آثار بدون محتوا و صرفاً تزئینی، کم رغبت ترند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mohammadreza Emadi* Mohammad Taghi Ashoori **Asghar Kafshchian Moghadam
چکیده انگلیسی مقاله The murals painting designs have always had a interwoven relationship with place and the citizen. In the current period, the murals paintings in public spaces of Isfahan in most cases triggers on the citizens’ sense of place as the main audience for this kind of work which is not in conflict with the principles governing the structure of their historical background. For the same reason, in this research with the objective of studying the painting form and content, in the mural painting art, the versatility offered by the identity component of the public spaces of Isfahan in the current period is given to the citizens. Therefore, the main question is how to adopt the identity component place with mural painting designs using mural paintings; and the other question focuses on the respondent’s perception of values. For this purpose, by utilizing the intertextual approach, the relationship between the polygonal wall painting depicting the location and the citizen’s perception of the environment is addressed by analyzing the range of prior texts and intertextuality. The findings indicates that a major part of the citizen’s perception is related to their surronding and constituent elements, like the mural painting designs which are taken from the ideas that directly linked with concrete and tangible realities in the physical environment, nature of activities, individual, and social relationship. For the same reason, lack of adaptability of most mural painting works in designing and implementation of designs suiting to a location in the current public spaces of Isfahan is rooted in conflicts causing form and content disruptions in the place identity component, like prior texts and intertextuality in time synchronization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا عمادی | mohammadreza emadi
isfahan-abdolrazagh street- sonbolstan street- alli 1 - n .3
اصفهان-خ عبدالرزاق- خ سنبلستان-کوچه شماره 1 شهید پورعبائیان پلاک 3 طبقه 3

محمدتقی آشوری | mohammad taghi ashoori
tehran art university
تهران - چهارراه ولی عصر - دانشگاه هنر تهران - گروه پارچه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

اصغر کفشچیان مقدم | asghar kafshchian moghadam
tehran university - fine art
دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-493-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-214228.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات