پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه تأثیر آموزش نقاشی بر هوش تجسمی- فضایی کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله امروزه یکی از رویکردهای نوین آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، آموزش بر مبنای نظریه هوش‌های چندگانه هوارد گاردنر بوده که مبتنی بر توجه به جنبه‌های گوناگون هوش افراد است. یکی از انواع هوش‌ها، هوش تجسمی- فضایی است که ارتباط مستقیمی با توانایی درک درست از جهان به‌صورت بصری دارد. به‌کارگیری روش‌های مناسب آموزشی جهت تقویت هوش تجسمی- فضایی، ضمن افزایش توجه، تقویت سطح ادراک بصری، حافظه و هدفمندسازی فعالیت‌های هنری کودک، می‌تواند در ارتقای سطح یادگیری وی مؤثر باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی روش‌های آموزش نقاشی مبتنی بر نظریه هوارد گاردنر، در جهت افزایش هوش تجسمی- فضایی کودکان پیش‌دبستانی شکل گرفت. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده و از نظر روش، شبه آزمایشی با گروه‌های گواه و آزمون است. آزمودنی‌های پژوهش، شامل 36 نفر (دو گروه هجده نفری) از دانش‌آموزان دختر پیش‌دبستانی‌های عترت و خجستگان از ناحیه چهار اصفهان در سال تحصیلی 93-92 بوده که به روش تصادفی انتخاب شدند. هر 36 دانش‌آموز، مورد آزمون هوشی ریون کودکان به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون قرار گرفتند. در گروه آزمون، آموزش نقاشی بر اساس مؤلفه‌های هوش تجسمی- فضایی طی پانزده جلسه انجام شد. داده‌ها با آزمون کوواریانس تحلیل شده و نشان دادند که آموزش نقاشی به کودکان بر طبق شاخصه‌های هوش تجسمی- فضایی، در افزایش این هوش در کودکان تأثیر داشته است (005/0>P). یافته‌های کمی، میزان این تأثیرپذیری را 21% نشان دادند. همچنین لازم به ذکر است که تحلیل‌های کیفی نیز مؤید نتایج تحلیل‌های کمی بودند. با ذکر این نتیجه، فرضیه پژوهش مبتنی بر افزایش هوش تجسمی-فضایی از طریق آموزش نقاشی به کودکان پیش‌دبستانی، تأیید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A study on the impact of painting education on the spatial – visual intelligence of the pre – school children
چکیده انگلیسی مقاله Today, one of the newly introduced approaches in the educational system is thought to be the instruction based upon the theory of multiple intelligence proposed by Howard Gardner that is founded on considering the different aspects of intelligence among the individuals. . This study is aimed at investigating the effectiveness and the usage of special painting methods based upon Howard Gardner`s theory on the spatial – visual intelligence among the preschool children that has been taken into consideration with regard to both the history and lack of information. Methodologically, the study is of the experimental type with both experimental and control groups and the participants mainly consist of 36 students( comprising two groups of students) that educate in two preschools of Isfahan. All the students participating in the intelligence test known as " Raven " were classified in the pre- test and post-test groups in the experimental group , the painting instruction was conducted according to the components of spatial – visual intelligence in 15 sessions .The analyses obtained via ( through) the co-variance test demonstrated that the painting instruction has enhanced the children`s intelligence to a degree of 21% according to the features (characteristics) of spatial-visual intelligence. Likewise, the qualitative analyses conducted on the children`s paintings remarkably confirm the effectiveness of the aforementioned method, the research findings are indicative of the validity and the approved of the hypothesis and its effectiveness over the teaching methods in enhancing the extent of spatial-visual intelligence in the children
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم قدم زن | afsane nazeri
دانشگاه هنر اصفهان

افسانه ناظری | maryam ghadamzan
دانشگاه هنر اصفهان


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1319-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و هنر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات