|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نشانههای مشترک تصویری در عکاسی انقلاب اسلامی بر اساس الگوی پیرس |
|
چکیده فارسی مقاله |
انقلاب اسلامی ضمن باقی گذاشتن تأثیرات بسیار زیاد بر شیوه زندگی مردم، مسیر هنر و بهخصوص عکاسی ایران را تغییر داد. آثار عکاسی درخور توجه بسیاری از سالهای منتهی به انقلاب 57 در دسترس هستند که با بررسی نشانههای تصویری موجود در آنها، میتوان به اطلاعات مهمی در رابطه با طرز پوشش و آرایش مردم، وضعیت کوچه و خیابان و طرز برخورد و رفتار افراد در موقعیتهای متفاوت از جمله بحرانهای اجتماعی، دست یافت. اینکه آیا بین نشانههای تصویری موجود در عکسها اشتراکاتی وجود دارند یا خیر و آیا این اشتراکات معانی خاصی را به ذهن منتقل کرده و اگر میکنند چه معانی؟ و آیا میتوان این نشانهها را بر اساس نظریات نشانهشناسی پیرس بررسی کرد؟ جزء سؤالات اساسی این پژوهش هستند. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و پایگاههای اطلاعاتی انجام شده، ضمن بررسی اجمالی نشانهشناسی، در منابع مکتوب، به شکل اختصاصی به نظریات پیرس پرداخته شده است. برای انجام این پژوهش، 120 عکس بر اساس موضوع پژوهش، از 6 عکاس ایرانی انتخاب شد و نشانههای تصویری موجود در این عکسها که از کتابهای عکس و پایگاههای اطلاعاتی معتبر جمعآوری شده بودند، بر اساس تقسیمبندی نشانههای پیرس، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهند عکسهای بر جای مانده، اشتراکات تصویری زیادی با هم داشته، بر اساس الگوی نشانهشناسی پیرس قابل تقسیمبندی هستند، تمام نشانههای موجود در عکسها وجهی نمادین داشته و آگاهانه توسط عکاسان و به قصد تأثیرگذاری بیشتر، استفاده شدهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نشانهشناسی، پیرس، عکاسی انقلاب، عکاسان انقلاب |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating common visual symbols in photography of the Islamic Revolution based on Pearce's pattern |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Islamic revolution, has remaining very influential on the way people lived, changed the path of art and especially the photography of Iran. There are many photographs of the Revolution. By examining the visual cues, the changes in the cultural and artistic trends of that period can be better understood. Are there any shared signs between the images in the photograph and do they share certain meanings in the mind and if so, what meanings? These are main questions of the research. this research has done by descriptive analytical method and collected data by using library resources and databases, In addition to the study of semiotics and the views of the great activists in this branch, it was specifically devoted to Pierce's ideas. To conduct this research, 60 photographs were randomly selected from 6 Iranian photographers and the image cues in these photographs were analyzed based on the distribution of Pierce signs. Findings of the research show. The remaining images share a lot of things, and most of the signs have a symbolic character, and while showing the revolutionary and fighting spirit of the people, they transfer the humanitarian concepts to the minds of the viewer with Islamic tendencies |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پویا زمانیان | pouya zamanian payame noor پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1173-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|