پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل آثار نیکزاد نجومی بر مبنای نظریه کارناوال میخائیل باختین
چکیده فارسی مقاله جهان در عصر حاضر، شاهد تحولات پیچیده‌‌ای بوده است. انسان همواره کوشیده مصیبت‌‌ها و فجایع را پشت سر گذاشته و جوابی برای آنها بیابد. او به‌دنبال راهی می‌‌گردد تا به بیان این تقابل‌‌ها و تضادها در قالب آثاری هشدار‌‌دهنده، پیچیده و تفکر‌‌برانگیز بپردازد. نیکزاد نجومی، از هنرمندان معاصر است که به‌واسطه بدن‌‌هایی گروتسک و بریده ‌‌بریده در فضایی کارناوالی، به واگویه کردن این تقابل‌‌ها می‌‌پردازد. آثار او، به نقد قدرت حاکم پرداخته و با عناصر متعددی، آن را به چالش می‌‌کشند. این آثار، ویژگی‌‌های خاصی داشته که در اندیشه میخائیل باختین و نظریه کارناوال او نیز دیده می‌‌شوند. کارناوال‌‌گرایی[i] در ادبیات، از برجسته‌ترین ایده‌های باختین است که زیر‌‌مجموعه مباحث فرهنگ عامه و طنز محسوب می‌‌شود. از کارکردهای اصلی کارناوال، واژگونی نظام سلسله‌‌‌ مراتبی حاکم و وارونگی هنجارهای رایج است؛ از این‌رو، به‌دلیل نزدیکی آرای باختین با مضمون این آثار، می‌‌‌توان ویژگی‌‌های کیفی آثار او را که به نمود ادراک کارناوالی از جهان می‌‌پردازند، مورد تحلیل قرار داد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌‌شود این است که به چالش کشیدن قدرت و هجو آن در آثار نیکزاد نجومی، چگونه نمودار می‌‌شود؟ هدف از این پژوهش، برقراری نسبت میان امور زندگی روزمره همچون کارناوال و قدرت با هنر، در قالب خوانشی باختینی از مفهوم کارناوال‌‌گرایی است. بر این مبنا، در نقاشی‌‌های او، شاهد تقابل فضای رسمی و جدی با فضای غیررسمی و اموری متضاد هستیم و این تقابل به‌صورت چند‌‌پارگی و ظهور شخصیت‌‌‌های ناقص، غریب و ترکیبی، دست‌کاری در بعضی قسمت‌‌های بدن و تکرار آن، تلفیق بدن انسان با بدن حیوان، انجام امور پیش ‌‌پا‌‌افتاده و مهمل، مبدل‌‌پوشی و برش‌‌های بدنی در قالب شخصیت‌‌هایی نیمه‌‌دلقک (هارلکن)، نمایش داده شده است. این پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانه‌‌ای و به شیوه‌‌ای توصیفی- تحلیلی انجام شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation into Nikzad Nodjumi’s Works of Art Based on Carnival Theory by Mikhail Bakhtin
چکیده انگلیسی مقاله Abstract                                                The world has faced complicated upheavals nowadays. Man has always tried to forsake these disasters and calamities and find an answer for them. He looks for a way to express these contrasts and conflicts in warning, intricate and thought provoking works of art. Nikzad Nodjoumi, one of the contemporary artists shows these oppositions by grotesque bodies in pieces, in a carnivalesque form. His work challenges the dominant power and demonstrate it with various elements. These works have specific qualifications which can be seen in Mikhail Bakhtin's Carnival theory. Carnivalization in Literature is one of the most prominent ideas of Bakhtin which is a subsidiary of folk culture and irony. The inversion of the dominant hierarchy and common norms is one of the main functions of carnival. So, because of propinquity of Bakhtin's ideas and the themes of these works, it is possible to investigate qualifications which focus on the appearance of Carnival perception of the world in Nodjumi's works of art. Here, the question is how this power irony in Nodjumi's artworks is illustrated. Establishing a relationship between everyday life affairs like carnival and power with Art, in a Bakhtinian reading of carnival, is the aim of this research. In his paintings, the contrast of formal with informal spaces and antonym affairs is seen. This contrast appears via a body in pieces and emergence of defective, odd and hybrid characters, manipulation of body organs and its repetition, integrating human body with animal body (human-animal), doing ordinary and trashy works, transvestitism and body cuts in a half-clownish format (Harlequin). This study is accomplished with library references in a descriptive- analytic method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا امامی |
دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران

بهنام کامرانی | Behnam Kamrani



نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1360-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات