پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی تعلیم و تربیت تجسدیافته؛ بهره‌گیری از تئوری ادراک بدنی مرلوپونتی در آموزش هنر
چکیده فارسی مقاله تحت تأثیر سلطه نگره ثنویت‌انگارانه در فلسفه غربی، تمرکز بر آموزش و یادگیری غیرتجسدیافته، به گفتمان مسلط در مباحث تعلیم و تربیت تبدیل گردید. با گسست و فراروی از نگره‌های کار تزیینی، در سال‌های اخیر نوعی چرخش به‌سوی توجه به اهمیت بدن در فرایند ادراک پدید آمده است؛ و توجه به تن‌یافتگی در آثار نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت معاصر، حضوری پررنگ یافته است. موریس مرلوپونتی، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، یکی از صاحب‌نظران در مباحث مرتبط با تن‌یافتگی است. اندیشه فلسفی ‌محوری مرلوپونتی طرح این نکته است که ادراک پدیداری بدنی است، نه رویدادی ذهنی. مرلوپونتی نشان می‌دهد که اجتناب از تصدیق آمیختگی حواس، و واقعیت جسمانی ادراک در سنت فلسفی غربی، جایگاه بدن را به حاشیه رانده و به موقعیتی به‌مراتب نازل‌تر از ذهن تقلیل داده است. با قراردادن ادراک به‌مثابه عملی اساساً جسمانی، مرلوپونتی جسمانیت را به‌مثابه پیش‌‌شرایطی ضروری جهت تجربه‌کردن و کسب دانش موردتأکید قرار می‌دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است، می‌کوشد این نکته را آشکار سازد که بهره‌گیری از نظریه‌های مرلوپونتی درباره ادراک بدنی، رابطه بیناسوژه‌ای، مواجهه و همزیستی، می‌تواند درخصوص بحث تعلیم و آموزش هنر بسیار راهگشا باشد. از این منظر، فضای آموزش هنر، باید محیطی فراهم‌کننده مواجهه و همزیستی درنظر گرفته شود؛ در این محیط افراد می‌توانند براساس تجربیات زیسته خود، آثار هنری را ادراک کنند و در روند دیالوگ و مباحثه، با دنیاهای زیسته دیگر فراگیرندگان نیز آشنا گردند. بدین منوال در فرایند آموزش هنر، گونه‌ای درهم‌آمیختگی میان پرسپکتیوهای متفاوت فراگیرندگان نسبت به آثار هنری ظهور می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Embodied Education: Employing Merleau-ponty’s Bodily Perception in Art Pedagogy
چکیده انگلیسی مقاله By rupturing and breaking away from Cartesianistic theories which have been indicating to disembodied approach, in recent years a kind of turning point from focusing on mind to attention to the body has been emerged, and embodiment has found very considerable presence in contemporary theories of education. Maurice Merleau-ponty, French phenomenologist philosopher, is known as one of the main experts of contemporary theoretical debates with regards to the embodiment. Merleau-Ponty’s central philosophical thought emphasizes on the point that the perception is a bodily phenomenon, not a mental event. He indicates that avoidance from acknowledging the senses’ intermixture and corporeal reality of perception in western tradition has marginalized the body’s position in western culture and has reduced the body to a level far lower than the mind. By placing perception as a fundamentally bodily act, Merleau-Ponty emphasizes on the corporeality as an essential precondition for experiencing and gaining knowledge. Employing Merleau-Ponty’s theories on bodily perception, intersubjectivity, empathy, encounter and coexistence also could be useful on the art pedagogy’s debate. By referring to Merleau-Ponty’s arguments, it is possible to consider art education as a corporeal and spatial subject, which finds its meaning in relation to other’s corporeality and spatiality. By reconsidering the body’s important position in art education process, the emotions and emphatic feeling play appropriate role in confrontation between learner and artwork, and student can perceive the work according to his own lived experience. Through the process of dialogue, he/she could experience a kind of openness toward other’s lived worlds, as Merleau-ponty argues their perspectives intertwines into each other.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا صیاد | alireza sayyad
art university of isfahan, isfahan, iran.
دانشکده هنر ادیان و تمدن ها،دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

ناهید گیل امیررود | nahid gilamirrod
school of architecture, kamalolmolk university, noshahr, iran.
دانشگاه کمال الملک، نوشهر، ایران.


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-413-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1447/article-1447-247803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات