|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۷۵-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو |
|
چکیده فارسی مقاله |
زبان بیان در هنر سنتی و اصیل ایرانی، رمزی است. در این زبان، هر شیء دارای ظاهر و باطنی است؛ یا به بیانی دارای لایههای وجودی متعدد است. به این معنی که هر صورت مادی برای اشاره به معنایی مجرد در عالمی بالاتر بهکار میرود. لازمه فهم و بازخوانی این زبان، بهعنوان میراث هنر و ادب ایرانی، کسب معرفت درباب دیدگاه و جهانبینی حاکم بر خلق اثر است. در پژوهش حاضر، خوانش ساختار و زبان بیان درختان بهسبب سابقه حضور نمادین در جلوههای مختلف هنری بهعنوان بخشی از فهم زبان رمزی هنر ایران، موردتأکید قرار گرفته است. در این زمینه، نقش نمادین درخت باستانی سرو در نگارهها و باغهای ایرانی بهعنوان موثقترین نمونههای خلق فضای مثالی، موضوع تحقیق است. درواقع هدف کلی پژوهش، بررسی نقش نمادین و رمزآمیز درختان در طراحی محیط در ارتباط با زمینههای خیالانگیز فضاست. روش تحقیق، پژوهشی تاریخی و تطبیقی است و گردآوری اطلاعات با مراجعه به اسناد کتابخانهای و بازدید نمونههای موردی، بهصورت ارائه جدول مقایسه خصوصیات سرو در باغ و نگارگری ایرانی، صورت گرفته است. در نتیجه این بررسی متوجه تأثیر فرم ویژه درخت سرو بر مخاطب فضا از طریق ایجاد طرحوارههای ذهنی معنادار میشویم. بهگونهای که فرمهای مختلف سرو، که بهطور مشخص به کشیدگی تاج، ارتفاع بدنه، تراکم بافت و تیرگی رنگ آن مربوط میشوند، هریک باعث برداشت مفهومی خاص در ذهن انسان میشوند و درنتیجه تکرار این همراهی، نقش سرو باعث تداعی معانی ازجمله: جاودانگی، پایداری، بلندبالایی و ... گردیده است. بنابراین با کاربرد هدفمند درخت سرو در طراحی منظر، میتوان از طریق تداعی معانی ویژه، شرایط خیالی و فراواقعی برای مکان ایجاد کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عالم خیال، نگارگری ایرانی، باغسازی ایرانی، سرو، نقوش نمادین |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation on the Common language of Persian Garden and Persian Miniature, with an Emphasis on the Symbolic Role of Cypress Tree |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In traditional Persian Art, everything is esoteric. It means that any semblance used to refer to an abstaract meaning in a higher realm. Recognition the ideology affecting the arts is necessary to understand the language of Persian Art. The aim of this study is to investigate the structure and language of expression trees, due to the long history of symbolic role of trees in art. In this regard, symbolic role of Cypress tree in Persian garden and painting as the most credible examples of creating imaginal world, is emphasised. In fact the research is about symbolic and imaginary role of trees in enviromental design. Based on the above, the main purpose of the present research is to determine whether the symbolic botanic elements (e.g. the cypress tree) used in landscaping can truly create a visionary image in the viewer’s mind. The historical and comparative methodology was used to study the history of alluding to cypress tree in Iranian art forms and comparing the different ways this tree had been symbolized in Iranian gardens and paintings. Considering the extensive research about tree motifs, This paper tries to establish a relationship between Illustration and Landscape design, by the new approach. The required information was collected by using library documents and visiting different Iranian gardens. Data analysis was conducted qualitatively and quantitatively, and the various characteristics of the cypress trees used in the visited gardens were tabulated for comparison. The results showed that the various forms of the cypress tree in nature indeed invoked different meanings in the human mind and that Iranian artists have, by carefully examining these effects, used this tree symbolically in their imagery to convey the intended meanings to the viewer.Cypress has a special visual characteristics and its impact on the viewer is a significant cause of mental schemas. Repeat these designs makes keeping in mind the specific meaning and form to create the symbol.As cypress in Iranian mentality has become a symbol of immortality, sustainability and ... |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سارا قاسمیه | sara ghasemiyeh kashan abazar strret ,etrat 12 alley , no 52 کاشان خ اباذر کوچه عترت 12 کوی میر عماد دوم پلاک 52
محمد رضا بمانیان | mohammad reza bemanian art and architecture department, tarbiat modares university ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری، گروه معماری منظر سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابوذر ناصحی | aboozar nasehi , esfahan university of art ,visual arts department, graphic ایران، اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنرهای تجسمی، گروه گرافیک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-549-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1447/article-1447-247808.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پژوهش وجوه هنری در معماری و شهرسازی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|