پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۸۷-۹۸

عنوان فارسی ارزیابی عوامل مؤثر بر کاربرد بیلبوردهای تجاری توسط شرکت‌های تبلیغاتی اصفهان
چکیده فارسی مقاله براساس مطالعات انجام‌شده درباره بیلبوردهای تجاری، عوامل مؤثر در استقبال شرکت‌های تبلیغاتی از بیلبورد بدین‌قرار است: نوع فعالیت شرکت تجاری، میزان اندازه شرکت، ادراک شرکت‌ها نسبت به تبلیغات و اثربخشی آنها، فعالیت رقبا و صنعت، توان مالی شرکت، ادراک شرکت‌ها نسبت به رسانه بیلبورد و منافع آن، نوع فعالیت بازاریابی شرکت تبلیغاتی و میزان ریسک‌پذیری آن و پاسخ محسوس نسبت به بیلبورد، قیمت رسانه، نوشته‌ها و جذابیت بصری، حضور محلی، کارآیی رسانه، قوانین محدودکننده، پراکندگی جغرافیایی، قابلیت مشاهده، هزینه و نوع بیلبورد. این تحقیق درپی پاسخ به این سؤال است که کدام‌یک از این عوامل بیشترین تأثیر را بر انتخاب و به‌کارگیری بیلبورد در تبلیغات تجاری شهر اصفهان دارد؟ هدف از سنجش عوامل مذکور این است که بتوان راهکارهایی برای افزایش مناسب کاربرد بیلبورد در تبلیغات تجاری ارائه داد. این تحقیق از نوع کمّی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری به‌صورت سرشماری، 76 متخصص است که در 35 شرکت تبلیغاتی اصفهان مشغول به‌کارند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌های تحقیق، پرسش‌نامه است. پرسش‌نامه تحقیق پس از سنجش روایی و پایایی آن دراختیار دست‌اندرکاران تبلیغات قرار گرفت و 60 پرسش‌نامه برگشت داده شد. داده‌های به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه با استفاده از آمار توصیفی در نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در میان این سه عامل، عمده‌ترین عوامل مؤثر مربوط به قابلیت‌های بیلبورد با میانگین 55 است که جذابیت بصری آن، میانگین 03/4 دارد. بنابراین طراحان گرافیک شرکت‌های تبلیغاتی نقش مؤثری در کارآیی این رسانه تبلیغاتی دارند که با تکیه بر طرح‌های بصریِ جذاب خلاقانه در بیلبوردها می‌توانند کاربرد بیلبوردها را در تبلیغات تجاری ارتقا دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of effectiveness factors on use of commercial billboard design by Isfahan advertising company
چکیده انگلیسی مقاله According to studies about commercial billboards, some factors seem to be important to welcome by advertising companies: Type of business activity, The size of the company, Participants’ perceptions of the effectiveness of advertising, Competitors and Industry Activities, Power Financial Corporation, Billboard participants’ perceptions about the media and its benefits, Advertising and marketing activities of its risk-taking, Sensible response to the billboard, Medium price, Written and visual appeal, Local presence, Performance Media, Restrictive laws, Geographical distribution, Visibility, Cost and Billboard. This study seeks to answer these questions that which of these factors with the greatest impact on the selection and use of billboard advertising in the city? Because the measurement of these factors can be good ways to optimize and increase the use of billboard advertising provided. This research is a quantitative survey was conducted. Population for this study was a randomized, 76 specialists are employed in 35 companies of advertising. The main instrument of data collection survey questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire survey involved a total of 60 questionnaires were returned and was advertising. Data obtained by using descriptive statistics were analyzed in spss software. The results show that the most important factors related to Billboard functionality and visual appeal of it. The graphic designer advertisers’ role in the effectiveness of the advertising media that rely on innovative designs visually appealing design and use of billboards can promote commercial advertising billboards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه ناظری |
isfahan art university
اصفهان-دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

یاسر سبحانی فرد | afsaneh nazeri
tehran. imam sadegh university
تهران. دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

سحر اتحادمحکم | yaser sobhanifard
فارس


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-384-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1447/article-1447-247809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات