مرمت و معماری ایران، جلد ۱۱، شماره ۲۶، صفحات ۳۵-۴۸

عنوان فارسی شناخت حریم در معماری با رویکردی پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله معماری، بازتاب فهم انسان از پیوندهای وجودی با عالم است و منجر به خلق مکان‌ها می‌شود. هر مکان با مرزهای خود حریمی را به تعین می‌رساند که تجلی پیوندهای وجودی انسان است. این ارتباطِ نزدیک میان مرز و حریم می‌تواند به یکسان انگاشتن این دو مفهوم منجر شود. حال آنکه اگرچه هر حریمی الزاماً به صورت مرز تعین می‌یابد، مرز با حریم تفاوت دارد و همچنین، هر مرزی لزوماً تعین حریم نیست. کار معماری همواره با تعیین حدود و مرزها همراه است. این از طرفی مشخص می‌کند که پرداختن به مفاهیم مرز و حریم، موضوعی مهم در معماری است، ولی از طرف دیگر ممکن است موجب تقلیل در مفهوم حریم شود؛ به این معنا که چنین مفهومی چیزی اعتباری تلقی شود که نسبتی میان آن و معنای بنیادین معماری برقرار نیست و تنها نسبت آن با کالبد اثر معماری است.  هدف این پژوهش، تبیین نظری ضرورت حریم است و برای نیل به آن، به پرسش از خاستگاه حریم پرداخته‌ایم. در این پژوهش که با روش استدلال منطقی و در حوزه پژوهش‌های کیفی انجام شده، عمده استدلال‌ها بر پایه نظریه اندیشمندانی است که با رویکردی پدیدارشناختی به معماری نگریسته‌اند. در این رهگذر پس از بررسی و ریشه‌شناسی واژه حریم، برای درک جایگاه آن در معماری، ارتباط سه‌گانه انسان، مکان و حریم بررسی شده است و نتایج زیر به‌دست‌ آمده‌اند؛ حریم، برخاسته از وجود انسان و پیوندهایی است که با ماسوای خود برقرار می‌کند و امری تکوینی است؛ قضاوت درباره مکان و معیار اصیل و حقیقی بودن آن، مبتنی بر حریم و کمال تعین آن است. شکل حریم، برخاسته از همان وجود موجودات است؛ هم وصل می‌کند و هم موجب فصل می‌شود؛ در ظهور آن مفهوم هندسی ناب نیست، بلکه بازتاب‌دهنده ابعاد وجودی موجود است و مبتنی بر مراتب پیوندهای وجودی انسان، قابلیت ایجاد یک طیف پیوسته از بیرونِ بیرون به درونِ درون را دارد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حریم، معماری، مکان، مرز، پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Understanding Harim in Architecture with a Phenomenological Approach
چکیده انگلیسی مقاله Architecture reflects the human perception of their existential relations with the world andtherefore it creates meaningful places. Every place with its boundaries concretizes a Harim, whichis the manifestation of such existential relations. This interrelation between the boundary (Marz)and the Harim may cause us to assume them both the same, but these two are different. Althoughevery Harim has its boundaries, not every demarcation concretizes Harim. In architecture, onthe one hand, which always entails demarcation; paying attention to these conceptions is provedto be essential. On the other hand, though, it may cause to demote the conception of Harim toanother thing; consequently, this conception is likely to be regarded as a nominal one without anyrelations between it and fundamental meaning of architecture and it is just related with the bodyof architectural works. This research intends to explain theoretically that Harim is an essentialconcept in architecture. To achieve the intended purpose, the research seeks to find the originof Harim. Here, the research methodology, which is in the qualitative sphere, is grounded inlogicality. The majority of its arguments are founded on scholars' phenomenological theories ofarchitecture. Accordingly, after studying about the word Harim and examining its etymology,the relation between three conceptions of human, place, and harim has been investigated tounderstand its status in architecture. The results are Harim:Which is a formative theorem is originated from human existence and their relationswith otherness.Judgments about Place and its authenticity and rightness is founded on Harim and itsideal concreteness. The form of Harim is the consequence of the very existence of beings.It connects and disconnects.Its emergence is not an absolute geometrical concept but it reflects existential aspectsof beings;Based on hierarchies of human's existential relations, is able to create a continuousspectrum from the out of outside to the inside of in. (the utter outside to the utter inside).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Harim, Architecture, Place, Boundary, Phenomenology

نویسندگان مقاله نوید نحوی | Navid Nahvi


محمدرضا رحیم‌زاده | Mohammadreza Rahimzadeh
Art University
دانشگاه هنر

مهدی سعدوندی | Mahdi Saedvandi
Assistant Professor
دانشگاه هنر اصفهان


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1655-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات