مرمت و معماری ایران، جلد ۱۱، شماره ۲۵، صفحات ۸۵-۱۰۱

عنوان فارسی تأثیر بهره‌مندی از دانش مرمت در فضاهای جمعی با بافت تاریخی به‌ منظور ارتقای حس هویتمندی میان شهروندان (مورد پژوهشی: بازار تهران)
چکیده فارسی مقاله چکیده فضاهای تاریخی شهری به لحاظ ایجاد و احراز هویت، تجلی فرهنگ، باورها و رفتارها و مناسبات اجتماعی، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. امروزه با گسترش سریع شهرنشینی، فضاهای قدیمی که استخوان‌بندی اولیه شهر محسوب می‌شوند، به بافت‌های آسیب‌پذیر اجتماعی تبدیل ‌شده‌اند. فضاهای جمعی، محل تعاملات اجتماعی در جوامع هستند و نقش مهمی را در شکل‌دهی هویت شهرها ایفا می‌کنند. بازار نیز به‌عنوان یکی از فضاهای‌ جمعی علاوه بر تأثیر بر شرایط اقتصادی، در ایجاد تعاملات رودررو و همچنین حس تعلق ‌خاطر در شهروندان به محیط زندگی خویش، نقش مؤثری دارد. بازار تهران، یکی از قدیمی‌ترین مؤلفه‌های هویتی شهر تهران محسوب می‌شود که‌ در چند دهه‌ اخیر به لحاظ کیفی، برخی از ویژگی‌های اولیه خود نظیر حس آرامش و امنیت را از دست‌ داده است؛ حال سؤال اصلی این پژوهش چنین است که آیا می‌توان با بهره‌مندی از دانش مرمت در یک فضای تاریخی، بر میزان حس تعلق‌‌ خاطر کاربران افزود؟‌‌ در راستای پاسخ به این مسئله، هدف آن است تا به بررسی اهمیت مرمت در بازار تهران از نگاه کسبه به‌عنوان یک فضای جمعی تاریخی و تأثیر آن بر روی کاربران و همچنین، به مقایسه تأثیر بهره‌مندی از الگوهای مرمتی در فضاهای بازار به لحاظ تأثیرگذاری بر روی حس هویتمندی در میان کاربران پرداخته شود. روش تحقیق، پیمایشی- تحلیلی است که برای جمع‌آوری اطلاعات، از مطالعات میدانی، پرسش‌نامه و نرم‌افزار استفاده‌ شده است. در بخش میدانی، منطقه مورد پژوهش به سه قسمت به لحاظ کیفیت فضایی تقسیم‌ شده است و ‌100 ‌پرسش‌نامه بر اساس طیف لیکرت در هر یک از این سه فضا پخش شد و در بخش تحلیلی، به تجزیه داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ‌SPSS در قالب جداول مکتوب پرداخته شد. نتایج گویای آن‌ است که در بازار تهران کاربران فضا نسبت به محیط خود احساس وابستگی داشتند که این میزان در بخش‌های مرمت‌شده، 50 %، در حال مرمت، 30 % و مرمت‌نشده، 20 % است. این امر نشانگر آن است که میزان تعلق‌ خاطر در فضاهای مرمت‌شده به نسبت سایر فضاها بیشتر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرمت، فضای جمعی، هویت، بازار تهران

عنوان انگلیسی The effect of benefiting from restoration knowledge in collective spaces with a historical context in order to promote the sense of identity among citizens (A Case Study: Tehran Market)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Urban historical spaces are very important in terms of creating and identifying, manifesting culture, beliefs and behaviors and social relations. Today, with the rapid expansion of urbanization, the old spaces of the city, which are considered as the initial skeleton of the city, have received less attention and have become socially vulnerable tissues. Collective spaces are places of social and cultural interaction in societies and play an important role in shaping cities' identities. The market, as one of the collective spaces, in addition to affecting economic conditions, plays an important role in creating face-to-face interactions as well as a sense of belonging to citizens in their living environment. The Tehran market is one of the oldest components of Tehran's identity that has lost some of its basic features, such as a sense of peace and security, over the last few decades. Now, the main question of this research is whether it is possible to increase the sense of belonging of users by using the knowledge of restoration in a historical space? In order to answer this question, the present study aims to investigate the importance of restoration in the Tehran market from the perspective of business as an ancient communal space and its impact on users and to compare the impact of benefiting from it. The research method in this research is based on a survey-analytical type that has been used to collect information through fieldwork, questionnaires and software. In this regard, in the field, the study area was divided into three parts in terms of spatial quality, and 100 questionnaires based on Likert spectrum were distributed in each of these three areas. As for the data analysis, the SPSS software was used. Written tables were discussed. The results show that in the Tehran market, space users were more dependent on their environment, which is in the refurbished (50%), refurbished (30%) and non-refurbished (20%) sectors. This indicates that the amount of memory in refurbished spaces was higher than in other areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Restoration, Collective space, Identity, Tehran market

نویسندگان مقاله هدیه دبیری | hedieh dabiri
Department of Art and Architecture, West Tehran Branch
دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

لیلا زارع | leila zare
Department of Art and Architecture, West Tehran Branch
دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1632-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مرمت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات