|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تجربه در خلاقیت مخاطبین هنر عمومی و مجسمههای شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
اصطلاح هنر عمومی، به آثاری اطلاق میشود که برای دسترسی عموم مردم و مخاطبین در فضایی عمومی به نمایش گذاشته شده است و تمایل به مشارکت، درک و برقراری ارتباط با مخاطب عام را بهعنوان هدف اصلی خود در نظر میگیرد. هنر عمومی به دلیل ارتباط با مخاطب به صورت مستقیم و در سطح شهر، پیامدهای مثبتی را برای مخاطبین به دنبال خواهد داشت. یکی از زیرشاخههای هنر عمومی را میتوان مجسمههای شهری دانست که در فضای عمومی، در محل پر تردد و در ارتباط با مخاطبین عام نصب شده؛ این آثار به دلیل حضور در سطح عموم جامعه، در واقع به سازههای اجتماعی بدل میشوند. مقاله حاضر با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و شیوه جمعآوری اطلاعات با مراجعه به اسناد کتابخانهای، قصد دارد چگونگی ارتباط میان مجسمههای شهری بهعنوان عاملی جهت آموزش خلاقیت به مخاطبین عام را با توجه به تجربه مستقیم مخاطب بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد؛ ارتباط انتقال و آموزش خلاقیت به مخاطبین عام با توجه به تجربهای که در تقابل با هنر عمومی صورت میگیرد چگونه است؟ با این پیشزمینه که ارتباط بین مخاطب و اثر هنری خواهد توانست موجب بالا بردن درک و آگاهی مخاطب و همچنین، ارتقای سطح خلاقیت در وی شود؛ خلاقیتی که امروزه آن را جوهره اساسی و بنیادین همه فرآیندهای اجتماعی میدانند. در این راستا، از نظریه تجربه در آموزش مفاهیم که توسط جان دیویی نظریهپرداز و فیلسوف آمریکایی ارائه شده، استفاده شده است. یافتهها و نتایج حاصل از پژوهش ثابت میکنند که اگر تجربه، حس کنجکاوی را برانگیزد، ابتکار را در مخاطب تقویت کرده و نیروی محرکی در او ایجاد میکند که میتواند سبب بروز و یادگیری خلاقیت در وی شود؛ این امر، موجب گسترش وسعت تخیل در مخاطب خواهد شد. مطالعه موردی مد نظر، مجسمههایی است که در شهر پدیده شاندیز نصب شده و خود بهعنوان عنصری خلاقانه در فضای عمومی و در ارتباط با مخاطب عام خودنمایی میکنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنر عمومی، تجربه، خلاقیت، مجسمههای شهری |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Experience on Public Art and Urban Sculpture Audiences’ Creativity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The public art term is the work of arts presented in public places to access for ordinary people and audiences, and also it tends to communicate and contribute to people and public audiences. Public art will have positive consequences for the audience due to its direct communication with the audience. One of the subsets of public art is urban sculptures settled in public and busy places, and they are converted to social structures. The present study intends to examine the relationship between urban sculptures as a factor for teaching creativity to general public based on the audience's direct experience by using descriptive-analytical method and referring to the library documents, and answers this question: What is the relationship between transmitting and teaching creativity to the general audience, in light of the experience contrasting public art? The relationship between the audience and work of art can increase the audience's understanding, awareness, and creativity; today it is believed that creativity is considered as the basic essence of all social processes. In this regard, the education theory of John Dewey, the American theorist and philosopher, was used. Findings and results of the research prove that if experience arouses curiosity, the audience's initiative will strengthens and a motivating force will created which leads to the emergence and learning creativity; this will expand the scope of the audience's imagination. The present paper is about the sculptures installed in the city of Padideh Shandiz, and represent as a creative element in the public space and in relation to the general audience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Art Education, Creativity, Experience, Public Art, City Sculpture |
|
نویسندگان مقاله |
عفت السادات افضل طوسی | effat alsadat afzal tosi دانشگاه الزهرا
فریماه فاطمی | farimah fatemi دانشگاه الزهرا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1457-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
جامعه شناسی و هنر |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|