|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۷۱-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل روانکاوانه عکسهای آرتور ترس از دیدگاه یونگ و با روش اسطورهکاوی ژیلبر دوران |
|
چکیده فارسی مقاله |
با آغاز نقد روانکاوی توسط فروید، تحول بزرگی در عرصه نقد به وجود آمد؛ زیرا تا پیش از او، مطالعات و نقد ادبی/هنری بهطور عمده بر اساس ضمیر خودآگاه و نیت آگاهانه مؤلف استوار شده بود اما پس از آن، نقد به سوی کشف و خوانش ضمیر ناخودآگاه گرایش یافت و یونگ که یکی از شاگردان ایشان بود در ادامه، نظراتی در تکامل و در مواردی حتی تقابل با نظرات او را مطرح ساخت. یونگ برای ضمیر ناخودآگاه، دو بخش فردی و جمعی قائل بود. در این مقاله، ارتباط میان آثار آرتور تِرِس، عکاس صحنهپرداز معاصر آمریکا، با ضمیر ناخودآگاه فردی و جمعی مورد بررسی قرار میگیرد. انتخاب این عکاس به دلیل آن است که تِرِس، علاقه بسیاری به مطالعه روانشناسی یونگ دارد و خواب و رؤیا، دغدغه مهمی برای او به شمار میرود و بنابراین چنین خوانشی بر آثار او، چندان دور از ذهن و بیارتباط با آنها نخواهد بود. این مقاله، به دنبال یافتنِ دلایلِ تکرار برخی مؤلفهها یا درونمایههای آثار تِرِس است که با احتمال بیشتری میتوان آنها را برخاسته از ناخودآگاه او دانست. در این پژوهش که با روش تحلیلی- تاریخی انجام گرفته است در مرحله نخست، آثار آرتور تِرِس با استفاده از روش و اصطلاحات خاصِ یونگ در باب ضمیر ناخودآگاهِ فردی تحلیل شده و سپس برای بررسی تأثیر ضمیر ناخودآگاه جمعی بر عکسهای او، این آثار با اسطورهها که بهیقین برخاسته از ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر بوده، مقایسه شدهاند. بنابراین در این مرحله از پژوهش، از روش نقد اسطورهکاویِ ژیلبر دوران که بر مطالعه شباهت میان درونمایههای تکرارشونده در آثار هنرمند امروزی با اساطیر کهن استوار بوده، استفاده شده است و یافتهها نشان داده که برخی درونمایههای تکرارشونده در آثار تِرِس، ریشه در ضمیر ناخودآگاه فردیِ او که با زندگیِ شخصی و خاطرات او مرتبط است دارند. بهعلاوه، از آنجا که این درونمایهها در کنار یکدیگر کاملاً همراستا با درونمایههای اسطورهای کهن هستند، نتیجه گرفته میشود که ضمیر ناخودآگاه جمعیِ بشر نیز جایگاهی مؤثر در شکلگیری آثار این عکاس داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روانکاوی عکس، کارل گوستاو یونگ، آرتور ترس، ژیلبر دوران، اسطورهکاوی |
|
عنوان انگلیسی |
Psychoanalysis of Arthur Tress’s Photographs based on C.G Jung’s Perspective and with the Method of Gilbert Durand’s Mythoanalysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
With the beginning of Freud's critique of psychoanalysis, a great change took place in the field of critique: since before Freudian psychoanalyzing method, all the critics were analyzing art and literatures based on artists' conscious mind and their conscious intentions, but after that analyzers focus on unconscious mind to interpret artworks, and Jung who was one of his students, offered ideas on evaluation and in some cases even opposition to his ideas. Jung considered the unconscious mind to be individual and collective. The purpose of this paper is examining the relationship between Arthur tress's artworks, American contemporary staged photographer, and the individual and collective unconscious mind. This photographer was chosen because Tress is very interested in studying Jungian psychology, and dream is an important concern for him, so investigating these artworks would not be far-fetched. This article seeks to find the reasons of repeating some components or themes of Tress's works, which are likely attributed to his unconscious mind. This research was carried out by analytical-historical method, and in the first stage, Arthur Tress's works were analyzed using Jung's special method and terms regarding individual unconscious mind, and then in order to examine the effect of the collective unconscious mind on his photographs, these works have been compared with the myths that certainly attributed to the human collective unconscious mind. Therefore, in this stage of the research, the critique method of Gilbert Dorna's mythoanalysis was used, which was based on the study of the similarity between the repeated themes in today artists' works with ancient myths. The findings show that some of recurring themes in Tress's works are rooted in his individual unconscious mind which is related to his personal life and memories. In addition, as these themes are perfectly aligned with the themes of ancient myths, it can be concluded that human collective unconscious mind has an important role in forming this photograph's works. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Psychoanalysis, Carl Gustav Jung, Arthur Tress, Gilbert Durand, Myhoanalysis |
|
نویسندگان مقاله |
سودابه شایگان | soudabeh shaygan دانشگاه هنر اصفهان
محمد خدادادی مترجم زاده | mohammad khodadadi motarjemzadeh visual faculty of art university of tehran دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران
مهدی مقیم نژاد | mehdi moghimnejad visual faculty of art university of tehran دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1447-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|