مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۱۵-۳۰

عنوان فارسی مطالعه تأثیرات گراورهای وارداتی بر ساختار نقاشی فرنگی‌سازی ایران دوره‌ صفوی بر اساس آرای ارنست گامبریچ و کندال والتون
چکیده فارسی مقاله از اواسط دوران صفوی، بخشی از نقاشی ایران تحت تأثیر هنر اروپا قرار گرفت و منجر به شکلی از نقاشی شد که از همان دوران به نام فرنگی‌سازی شهرت یافت. هر چند در اکثر منابع، به نام نقاشان فرنگی حاضر در دربار صفوی و همچنین ورود آثار هنری از اروپا اشاره شده است و علی‌رغم اینکه برخی گراورهای استفاده‌شده در آثار فرنگی‌سازی شناسایی شده‌اند، به نظر می‌رسد تأکید پژوهشگران بیشتر بر حضور اروپاییان و تأثیر کلی فرهنگ و نقاشی غرب بوده و به گراورها، دیگر آثار تصویری و تأثیر مسیر انتقال تصاویر توجه نشده است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا می‌توان برخی از ویژگی‌های فرنگی‌سازی را نتیجه‌ انتقال تصویر نقاشی از مسیر گراور و عدم دسترسی به اصل نقاشی‌های اروپایی دانست؟ در مقاله پیش‌ رو با استفاده از نظریات ارنست گامبریچ و کندال والتون، با روش توصیفی-تحلیلی، سعی بر روشن ساختن احتمال تأثیر فرآیند انتقال تصویر نقاشی بر نقاشی ایران است. نخست با به‌کار بستن آرای والتون در مورد سه اثر فرنگی‌سازی و گراور‌های منبع این آثار، اختلال در درک ژانر و تأثیر حذف داده‌ها در درک شیوه اجرا؛ و سپس با آرای گامبریچ، نحوه تطبیق دادن و برداشت از نقاشی اروپایی با تمرکز بر موارد طرح‌واره، تکنیک، رنگ، ابعاد، تضاد، سبک و تزئین، تحلیل شده ‌است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد احتمالاً مواجهه‌ هم‌زمان با تصاویری متنوع از دوره‌های متفاوت، عامه‌پسند تا فاخر و ناآشنایی با نقاشی غربی در درک آثار اختلال ایجاد کرده و از سوی دیگر با دگردیسی در برخی داده‌های تصویریِ گراور، هنرمند ایرانی، موارد مذکور را با امکانات بیانی نقاشی ایرانی تلفیق یا جایگزین کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی دوره‌ صفوی، فرنگی‌سازی، ارنست گامبریچ، کندال والتون، دگردیسی

عنوان انگلیسی A study on the effects of imported engravings on the structure of Farangi-sazi in Safavid’s era based on the views of Ernst Gombrich and Kendall Walton
چکیده انگلیسی مقاله Persian painting has been influenced by European art since the Safavid era, resulting in a painting style that became known as Farangi-sazi. Although some of the engravings used in the Farangi-Sazi have been identified in recent years, it seems that research has neglected visual distortion caused due to transferring images and printmaking process up to now. Most sources and studies on Farangi-Sazi have focused on Western art and cultural influence and to lesser extent on European painters at Safavid court. This article, adopting theories of Ernst Gombrich and Kendall Walton, analyzes the process of influence and effects of imported prints on Iranian painting by looking at three works in Farangi-sazi style as samples. The research, by using a descriptive-analytical method, seeks to answer whether some of the features of Farangi-sazi can be attributed to the transfer of painterly image via reproductive pictures. First, by using Walton's ideas, three Frangi-sazi paintings and their source gravures, distortion in perception of genre besides the effects of losing data on perception of execution techniques are analyzed. Then, by using Ernst Gombrich's method, appropriation and matching from European painting focusing on schema, technique, color, scale, contrast, style and ornamental designs have been examined. The result of this study suggests that encounters with European images from different periods, popular to high art, combined with unfamiliarity with Western painting genres, styles and history may have impaired the understanding of Western art. Furthermore, after distortion in some data during printmaking, Iranian artists have combined or substituted those items with elements of Iranian painting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safavid painting, Farangi-Sazi, Ernst Gombrich, Kendall Walton, Distortion

نویسندگان مقاله آرش ٌصداقت کیش | Arash Sedaghatkish
PhD student, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.

مرضیه پیراوی ونک | Marzieh Piravi Vanak
Associate professor, Faculty of Art Studies and Entrepreneurship, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.
دانشیار، دانشکده مطالعات عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.

محمد ضیمران | Mohammad Zaimaran
Asistant professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
مدرس، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

محمد رضا عمادی | Mohammad Reza Emadi
Assistant professor, Faculty of Visual Arts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.
استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-567-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات