|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۶۹-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و مقایسه ویژگیهای بصری نقشبرجستههای صخرهای آنوبانینی و بیستون |
|
چکیده فارسی مقاله |
در میان آثار بهجا مانده از هنر ایران باستان، نقشبرجستههای صخرهای، دارای اهمیت و جایگاه مخصوصی هستند. نقشبرجسته آنوبانینی بهعنوان قدیمیترین و نقشبرجسته بیستون بهعنوان یکی از مهمترین نمونههای این آثار، علاوه بر داشتن موضوعی مشابه، دارای تشابهات بصری و نمادینِ دیگری هستند که موجب شده تا بسیاری از پژوهشگران، نقشبرجسته بیستون را تقلیدی از نقشبرجسته آنوبانینی بدانند. علیرغم اهمیت و شباهت این آثار با یکدیگر، تا پیش از این، مطالعه تطبیقیِ دقیق و ویژهای در زمینه ویژگیهای بصری این نقوش صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی تطبیقی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، در صدد پاسخ به این سؤال بوده است که مهمترین شباهت و تفاوتِ بصری نقشبرجستههای آنوبانینی و بیستون کدام بوده و نقشبرجسته بیستون تا چه میزان از نقشبرجسته آنوبانینی تأثیر پذیرفته است؟ در این پژوهش، به بررسی و تحلیلِ ویژگیهای بصری- هنری و پیشینه تصاویر و نمادهای بهکار رفته در این نقوش و مقایسه شباهتها و تفاوتهای میان آنها در جهت روشن شدن هر چه بیشتر ارتباط میان این دو اثر پرداخته شده است. ویژگیهای بصری و نمادین یادمان آنوبانینی، برگرفته از هنر بینالنهرین قدیم (بهویژه هنر اکدی) بوده که در طرحی جدید کنار هم قرار گرفتهاند. ویژگیهای بصری و نمادین یادمان بیستون نیز متأثر از هنر اقوام پیشین (بهویژه هنر آشوری) بوده که در قالب هنر هخامنشی ارائه شدهاند. نتایج بهدست آمده، نشانگر آن هستند که نقشبرجسته بیستون، تقلیدی صرف از نقشبرجسته آنوبانینی نیست، بلکه بازنماییِ بهروزشده و تغییریافتهای بوده که در راستای هنر هخامنشی انجام گرفته است. مهمترین شباهت این آثار، در طرح کلی آنها (داستانِ روایتشده) و مهمترین تفاوت، در روح بصریِ حاکم بر نقشبرجسته بیستون بوده که منجر به عدم تحقیر دشمنان و اعمال خشونت بر آنها شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقوشبرجسته صخرهای، نقشبرجستۀ آنوبانینی، نقشبرجستۀ بیستون، هنر هخامنشی |
|
عنوان انگلیسی |
Review and Comparison of the Visual Characteristics of Anubanini and Bistoon Rock Reliefs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Among the memorials of ancient Iranian art, rock reliefs are of particular importance. Anubanini relief as the oldest and Bistoon relief as one of the most important example of these works, besides having a similar subject, have other symbolic and visual similarities that has led many scholars to regard Bistoon relief as an imitation of Anubanini relief. Despite the importance and similarities of these memorials, until now, no specific comparative study has been performed in the field of visual characteristics of them. The present study, in a descriptive-analytical-comparative method and using library resources, has sought to answer the questions: What is the most important similarity and visual difference between Bistoon and Anubanini reliefs? And to what extent has Bistoon relief influenced by Anubanini relief? In this research, the visual-artistic features and background of the images and symbols used in these motifs have been studied and analysed. The similarities and differences between them have been compared in order to clarify the relationship between these two memorials as much as possible. The visual and symbolic features of the Anubanini memorial are taken from the art of ancient Mesopotamia (especially Akkadian art) which are placed side by side in a new design. The visual and symbolic features of the Bistoon memorial are also influenced by the art of previous nations (especially Assyrian art) which have been presented in the form of Achaemenid art. The results show that Bistoon relief is not a mere imitation of Anubanini relief, Rather, it is an updated and modified representation that has done in the line of Achaemenid art. The most important similarity of these works is in their scheme (narrated story) and the most important difference in the prevailing visual spirit is in the Bistoon relief plan, which has led to not humiliating the enemies and using violence against them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Rock Reliefs, Anubanini Relief, Bistoon Relief, Achaemenid Art |
|
نویسندگان مقاله |
هادی قائمپناه | Hadi Ghaempanah M.A. student of Art Research, Payam Noor University of Tehran, Iran. دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور، تهران.
مهتاب مبینی | Mahtab mobini Assistant Professor, Art Department, Payam Noor University of Tehran, Iran. استادیار، گروه هنر، دانشگاه پیام نور، تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2165-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|