مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۱۲۱-۱۳۵

عنوان فارسی ارائۀ الگویی برای شکل‌دهیِ موضوع در مطالعات و پژوهشهای تطبیقی در حوزۀ هنر با تاکید بر مطالعات میان‌رشته‌ای
چکیده فارسی مقاله ملاحظه پژوهش تطبیقی به‌عنوان یک "فرآیندِ مجزا و متفاوتِ تحقیقی"، مسئله‌ای بوده که حداقل در کشور ما چندان به آن پرداخته نشده است و غالب پژوهش‌هایی که تحت عنوان "تطبیقی" انجام گرفته‌، کمتر به گونه متفاوتی نسبت به روش‌های معمول تحقیقی اشاره داشته‌اند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد با اهمیت یافتن تعامل میان حوزه‌های دانشی و ظهور مطالعات میان‌رشته‌ای، بتوان الگوهایی کاربردی را برای شکل دادن به موضوعات تطبیقی در حوزه هنر ارائه داد. بر همین اساس، سؤال اصلی در پژوهش پیش رو این است که زیرشاخه‌های مطالعاتی حاصل از ارتباط  موضوعات حوزه هنر با دیگر حوزه‌های دانشی، بر مبنای مبانی نظری و دسته‌بندی‌های ارائه‌شده در "مطالعات میان‌رشته‌ای"، کدام هستند؟ و هدف، توسعه الگوهای پیشین و ارائه چارچوبی شناختی و کاربردی برای شکل‌دهی موضوع در این گروه از مطالعات و پژوهش‌ها است. این مقاله با روشی توصیفی و با اتکا به فرآیند و نتایج سایر پژوهش‌های مرتبط، سعی در کامل کردن الگوهای ارائه‌شده برای شکل‌دهی و دسته‌بندی پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی در حوزه هنر بر مبنای دو مؤلفه "نوع ارتباط پیکره‌های مطالعاتی حوزه هنر با دیگر حوزه‌های دانشی" و نیز "گستره‌های زمانی و مکانی پیکره‌های مطالعاتی مورد تطبیق" دارد؛ در این میان به‌طور خاص، دسته‌بندی پنج‌گانه ذکرگو از پژوهش‌های تطبیقی هنر، مبنای این تحقیق قرار گرفته است. جمع‌آوری اطلاعات، به‌صورت کتابخانه‌ای و تحلیل اطلاعات، با روشی کیفی انجام گرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش، انواع شکل‌های تعاملی حوزه‌های دانشی دیگر با حوزه مطالعاتی هنر را می‌توان در دو گروهِ کلی، مطالعات میان‌رشته‌ای و درون‌رشته‌ای که حاصل گفتمان‌ها و تعاملاتِ درونیِ رشته‌های هنری در قالب زبان‌ها و رسانه‌های مختلف هنری هستند، جای داد. همچنین، در خصوص دسته‌بندی پژوهش‌های تطبیقی در حوزه هنر بر مبنای گستره زمانی و مکانیِ پیکره‌های مطالعاتی، مواردی همچون تطبیق‌های تمهیدی و تطبیق‌هایی با هدف طبقه‌بندی نیز به الگوی ذکرگو اضافه شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش هنر، مطالعات تطبیقی، میان‌رشته‌ای، درون‌رشته‌ای، بینامتنیت

عنوان انگلیسی Providing a Model for Shaping the Subject in Comparative Studies and Research in the Field of Art with Emphasis on Interdisciplinary Studies
چکیده انگلیسی مقاله Consideration of comparative research as a "separate and different research process" is an issue that has not been addressed thoroughly, at least in Iran, and few of the research conducted under the title of "comparative" refer to studies conducted using different methods than the usual research methods. On the other hand, it seems that with the importance of the interaction between the fields of knowledge and the emergence of interdisciplinary studies, it is possible to provide practical models for shaping comparative topics in the field of art. Accordingly, the main question in the present study is that: What are the sub-fields of study resulting from the relationship between the subjects of the field of art and other fields of knowledge, based on the theoretical foundations and categories presented in "Interdisciplinary Studies"? And the aim is to develop previous models and provide a cognitive and practical framework for shaping the topic in this group of studies and researches.This descriptive study relies on the process and results of other related research, trying to complete the models presented for the formation, identification, and classification of comparative studies in art, based on two factors of "type of relationship between research corpus in the field of art and other fields of knowledge" and "temporal and spatial scope of research corpus being compared." Data collection was done through library method and data analysis using the qualitative method. According to the results, interaction between other fields of knowledge with art studies can be categorized into two general groups, i.e. interdisciplinary studies and intra-disciplinary studies, which is the result of discourses and internal interactions of art disciplines in different languages and artistic media. Moreover, concerning the classification of comparative art research based on temporal and spatial scopes, the cognitive model presented by Zekrgou was taken as the basis and a few items such as preparatory comparisons and classification-centered comparisons were added to this model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Art Research, Comparative Studies, Interdisciplinary, Intradisciplinary, Intertextuality

نویسندگان مقاله مجیدرضا مقنی‌پور | MajidReza Moghanipour
Assistant Professor, Faculty Of Art And Architecture, Shiraz University.
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز.

سید جواد ظفرمند | Seyed Javad Zafarmand
Associate Professor, Faculty of Art And Architecture, Shiraz University.
دانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز.


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-944-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات