|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل نقوش سفال مند گناباد و کاربرد آن در طراحی هویت بصری موسسه فرهنگی تجاری منطقه |
|
چکیده فارسی مقاله |
سفال مند گناباد یکی از انواع سفالینههای کشور است که اصالت فرهنگی و تمدن کهن خراسان را نشان میدهد؛ با این حال، نام این سفال و نقوش به کاررفته بر روی آن به دلیل مشکلات مربوط به سفالگران و بیتوجهی به جایگاه این هنر ارزشمند، در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر در نظر دارد به کاربرد نقشمایههای اصیل این سفال در طراحی هویت بصری و میزان تأثیر آن در کسب و کار بپردازد. از آنجایی که امروزه در صنایع دستی، استفاده از نقوش متنوع با توجه به سلیقه بازار بیش از پیش دیده میشود، در پی آن هستیم که به این پرسش مهم پاسخ دهیم؛ بازآفرینی نقوش اصیل تا چه میزان میتواند در موفقیت نام تجاری و طراحی هویت بصری کالا موثر باشد؟ برای پاسخ به این مهم، پس از چارچوب نظری پژوهش، به تقسیمبندی و تحلیل نقشها و در نهایت به کمک پرسشنامه محقق ساخته، یافتههای پژوهش حاصل شد. جامعه آماری پژوهش، شامل 48 نفر؛14 سفالگر جهت تأیید اصالت نقشها و34 گرافیست جهت تأیید کاربری نقوش در طراحی هویت بصری، بودند. جامعه هدف تعداد50 سفال از میان سفالهای مند بودندکه جهت تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد نقوش ایرانی علاوه برتأکید بر هویت ملی، قابلیت کاربرد در طراحی هویت بصری و تجاریسازی کالا را نیز دارا هستند. همچنین از میان نقوش هندسی، جانوری، گیاهی و تمثیلی سفال مند، نقش"مرغ" بالاترین درصد فراوانی را برای طراحی هویت بصری داراست. این پژوهش ماهیتی توصیفی تحلیلی دارد و به روش کتابخانهای و میدانی انجام گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سفال مند، نقوش تزیینی، طراحی هویت بصری، موسسه فرهنگی تجاری. |
|
عنوان انگلیسی |
Study of pottery motifs of Gonabad and its application in designing the visual identity of a cultural institution |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Gonabad pottery is one of the types of pottery in the country that shows the cultural authenticity and civilization of Khorasan. However, the name of this pottery and the motifs used on it are in danger of being destroyed due to the problems related to the potters and neglecting the place of this valuable art. Therefore, the current research intends to study the role of the original ingredients of Mend Gonabad pottery and its effect in business by field investigation. This process consists of 4 steps. First, knowledge and awareness of the problem, collecting information about that problem, which ultimately leads to the identification of different aspects of the problem in question. The second is the analysis of information and prioritization of data so that by relying on them, the stage of creativity and ideation can be formed. Then, it's time to draw and materialize the ideas; That is, the visual expression of creative ideas and solutions found for the desired problem, and finally the final display and implementation of solutions and ideas. Since today in handicrafts, the use of various motifs is seen more and more according to the taste of the market, we are looking to answer this important question; To what extent can the use of original motifs be effective in the success of the brand and visual identity design? The statistical society of the research included 48 persons; 14 potters to confirm the authenticity of the patterns and 34 graphic artists to confirm the use of patterns in visual identity design. The target society was 50 potters among the potters who were selected for analysis. The results show that in addition to emphasizing the national identity, Persian motifs can also be used in visual identity design and product commercialization. Among the motifs, which include geometric, plant, animal and allegorical motifs, the bird motif had the highest percentage of influence. The present research is practical in terms of descriptive-analytical method and in terms of purpose |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Culture commercial institution, Pottery of Mend, Decorative motifs, Visual identity design. |
|
نویسندگان مقاله |
سارا صادقی نیا | Sara Sadeghinia Damghan university دانشگاه دامغان
سمانه پیشاهنگ | Samaneh Pishahang موسسه آموزش عالی فردوس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-600-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|