|
پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خوانش بینامتنی دیوارنگاری های لاجوردی فام خانه حقیقی اصفهان با سفالینه های آبی سفید اروپایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خانه اخوان حقیقی در اصفهان که بنایی متعلق به دوره اواخر صفوی تا اوایل قاجار است مجموعه قابل توجهی از نقاشی های دیواری را در خود جای داده است. نقاشی های لاجوردی تک رنگ بر روی سطح گچی که یکی از نمونه های سنتی دیوارنگاری دوره اسلامی است، در این بنا هم دیده می شود. چه از نظر تعداد و اندازه و چه از نظر موضوع نقاشی های لاجوردی خانه حقیقی قابل توجه و بی نظیر است. شباهت استفاده از رنگ لاجوردی بر روی زمینه سفید در سفالینه های اروپایی با دیوارنگاری های لاجوردی فام بر سطح گچ می تواند کلیدی در یافتن پیش متن های جدید برای این نوع دیوارنگاری باشد. این تحقیق با هدف نشان دادن تاثیر سفالینه های وارداتی از اروپا بر هنر ایران در این مورد بخصوص سعی در آشکارسازی محتوا و مبنای دیوارنگاره های دیگر از این دست که در شهرهای اصفهان، کاشان و شیراز یافت می شود و رابطه بینامتنی این نقوش با کاشی و سفالینه ها دارد. همچنین به یکی از منابع کمتر اشاره شده تاثیر هنر غرب بر هنر ایران یعنی سفالینه های صادراتی اروپا به ایران دست می یابد. در این پژوهش تلاش براین است تا با بررسی بینامتنی نقوش این نوع دیوارنگاری به روش توصیفی- تطبیقی به این سوال پاسخ داده شود که روابط بیش متنی این نگاره ها چیست؟ و آیا می توان سفالینه های موسوم به چینی آبی- سفید هلندی دلفت را پیش متن های نقاشی دیواری این خانه دانست؟ در این پژوهش با بررسی همگونی فرمی و محتوایی نقاشی های دیواری خانه حقیقی با این فرض که سفالینه های اروپایی پیش متن نقاشی های لاجوردی خانه حقیقی هستند، به این سوال اصلی در تحقیق پرداخته می شود که روابط بینامتنی و بیش متنی این نقوش بر اساس نظریات بیش متنی ژرار ژنت چیست؟ سپس تراگونگی اجرایی، کاهشی، جابجایی، حذفی، موضوعی، مضمونی، محتوایی پیش متن و متن بررسی می شود. در نتیجه به کمک نظریه بینامتنیت ژنت، جایگاه نقوش سفالیه های آبی سفید هلندی به عنوان یکی از پیش متن های نقاشی های دیواری خانه حقیقی آشکار می شود و روابط تراگونگی و همگونی بین پیش متن و بیش متن مورد بررسی قرار می گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بیش متنیت،ژرار ژنت، سفالینه های هلندی دلفت، نقاشی لاجوردی و سفید، خانه حقیقی، |
|
عنوان انگلیسی |
Intertextualite Study of the Azure Paintings in the Akhavan-e-Haghighi House in Isfahan with European White and Blue Potteries |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Akhawan-e-Haghighi house in Isfahan, which is a building belong to the late Safavid to early Qajar period, contains a significant collection of wall paintings. Single color azure painting on the surface of stucco, which is one of the traditional examples of mural painting, can also be seen in this building. Both in terms of number and size and in terms of the subject matter of the paintings of the Akhawan-e-Haghighi house of azure, it is remarkable and unique. In this research, an attempt is made to answer the question, what are the intertextual relationships of these paintings, by examining the intertextuality on this type of wall paintings in a descriptive- comparative way? And can the so-called Dutch blue-white porcelain of Delft be considered the precursors of the mural paintings of this house? In this research, by examining the homogeneity of the form and content of the mural paintings of the Akhawan-e-Haghighi house, the opinion that the European pottery is superior to the azure paintings of the Akhawan-e-Haghighi house is confirmed, and then the main question in the research is addressed, which is intertextual and pretextual relationships. What are these motifs based on the theories of Gerard Jeant? Then, executive, reduction, displacement, deletion, thematic, pre-text and text content are examined. This research aims to show the impact of imported pottery from Europe on Iranian art, especially in this case, trying to reveal the content and basis of other murals of this kind found in the cities of Isfahan, Kashan, and Shiraz, and the intertextual relationship of these motifs with tiles and potteries. It also reaches one of the less mentioned sources of the influence of Western art on Iranian art, that is, the pottery exported from Europe to Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hypertextualite,Gerard Jeant, Delft Dutch pottery, azure painting, Akhawan-e-Haghighi house |
|
نویسندگان مقاله |
مجید فتحی زاده | majid fathizadeh
بهمن نامور مطلق | bahman namvarmotlagh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2092-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|