|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپه سیلک کاشان و تپه گیان نهاوند |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به خلل نسبی علمی- تحقیقاتی در زمینۀ شناخت و بررسی نمادهای به کار رفته روی سفالینههای مناطق باستانی و تاریخی تمدن ایران و برای یافتن پاسخ این سؤال که نمادهای به کار رفته در سفالینههای مناطق مختلف در دورهای تاریخی از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیری آنها روی ظروف دارای چه وجوه مشترکی هستند، این پژوهش انجام گرفته است. آنچه به عنوان هدف در این مقاله دنبال میشود، بررسی تصویری و مفهومی نمادهای انسانی و حیوانی موجود در سفالینههای مکشوفه در سه منطقۀ تل باکون فارس، تپهسیلک کاشان و تپه گیان نهاوند با رویکردی تطبیقی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی است. اطلاعات آن نیز با انجام تحقیقات میدانی و مطالعات کتابخانهای جمعآوری شده است. حاصل این پژوهش بازنمایی تحلیلی وجوه اشتراک و افتراق نمادهای مشترک در این سه منطقه است که نشان میدهد از نظر ترسیمی نمادهای موجود در سفالینههای تل باکون بسیار پیچیده، متنوع و ماهرانه و نمادهای موجود بر سفالینههای تپه سیلک مسبّک و نزدیک به طبیعت ترسیم شده است. همچنین نمادهای سفالینههای تپه گیان حدفاصل نمادهای سیلک و باکون است و از نظر مفهوم بکارگیری، بیشتر نمادها ریشه در فرهنگ و تمدن مردمان این مرز و بوم داشته است. بطور کلی نمادهای به کار رفته در سفالینههای تل باکون فارس و تپههای سیلک کاشان و گیان نهاوند با وجود فواصل جغرافیایی این سه منطقه، از نظر ترسیم و مفهوم بکارگیریشان روی ظروف دارای اشتراکات فراوانی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ایران باستان، تپه سیلک، تپه گیان، تل باکون، سفال، نماد. |
|
عنوان انگلیسی |
Human and Animal Symbols on the Discovered Potteries in Three Regions of Fars’ Tal Bakun, Kashan’s Sialk Hills and Nahavand’s Gian Hills Abolghasem Dadvar |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study has been done regarding the relative scientific-research vacuum about identifying and investigating the used symbols on the potteries of ancient and historical regions of Persian civilization and in order to find the answer for the following question: what are the similarities between the symbols used in the potteries of different regions in a historical period with regard to their drawing and the meaning behind their application in the containers. This study aims to explore visually and conceptually the human and animal symbols which are present in the discovered potteries in three regions of Fars' Tal Bakun, Kashan's Sialk hills and Nahavand's Gian hills with a comparative approach. This research uses descriptive-analytical method and its data has been gathered via field and library studies. The result of this study is analytical representation of points of similarity and difference in the common symbols of these three regions which show that, considering the drawing style, the symbols on the potteries of Tal Bakun are very complex, variegated and masterly whereas the symbols on the potteries of Sialk hills are close to nature. Also, the symbols on the potteries of Gian hills are between the symbols of Sialk and Bakun and, with regard to meaning, most symbols are rooted in the culture and civilization of Persian people. Generally speaking, the symbols used on the potteries of the three regions, in spite of their geographical distance, have many similarities regarding the style of drawing and their meaning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ancient Iran, Sialk hills, Gian hills, Tal Bakun, pottery, symbol. |
|
نویسندگان مقاله |
ابوالقاسم دادور | Abolghasem Dadvar Associate Professor, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. دانشیار، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س) ، تهران.
ساره بهمنی | Sareh Bahmani کارشناسیارشد هنر اسلامی، دانشگاه کاشان.
ساسان سامانیان | Sasan Samanian مربی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-8&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|