مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۶۵-۷۹

عنوان فارسی بررسی تطبیقی نخستین پیکرک‌های انسانی در داسه بارور (لوانت، میانرودان، آناتولی و غرب ایران)
چکیده فارسی مقاله این نوشتار درپی آن است تا با نگاهی به دوران آغاز ساخت پیکرک‌های انسانی در داسه بارور (لوانت، میانرودان، آناتولی و غرب ایران)، در یک بررسی تطبیقی دلایل ساخت و مفاهیم آن‌ها را کنکاش کند. این امر به دیگر پژوهشگران یاری می‌رساند تا با پی‌گیری مسیر زمانی ساخت پیکرک‌ها آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. گستره تاریخی آثار موزه‌ای بررسی‌شده، از پایان فراپارینه سنگی تا پایان نوسنگی را در بر می‌گیرد. مقاله چهار هدف نهایی را پی‌گیری می‌کند: بررسی نظریات و تفاسیر پژوهشگران درباره کارکرد پیکرک‌های انسانی دوره نوسنگی، بررسی تپه‌های نوسنگی داسه بارور که پیکرک‌های انسانی ساخته‌اند به تفکیک مناطق و با ترتیب زمانی، طراحی نقشه پیکرک‌های انسانی نوسنگی داسه بارور و پی‌جویی دلایل آغاز ساخت پیکرک‌های انسانی در تغییرات بافت اقتصادی منطقه. داده‌های پژوهش در یک بررسی کتابخانه‌ای و موزه‌ای گردآوری شده‌اند. روش پژوهش، مقایسه تطبیقی ساختار پیکرک‌ها و بررسی تحلیلی ارتباطشان با یکدیگر بوده است. این نوشتار براساس هدف از گونه پژوهش‌های بنیادی و از حیث ماهیت و روش، تاریخی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از نوع کیفی بوده است. برجسته‌ترین نتیجه‌ای که به دست آمد، برتری مطلق پیکرک‌های زنانه بر مردانه از دیدگاه شمار و گوناگونی بود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد غرب منطقه یادشده با فاصله‌ای نزدیک به یک هزاره زودتر از شرق آن، ساخت پیکرک‌های انسانی را آغاز کرده و درست با همین تفاوت زمانی، زودتر به کشاورزی روی آورده است، درحالی که آغاز دام‌پروری در شرق منطقه بوده است. بر پایه اسناد باستان‌شناختی می‌توان بیان داشت که فرایند ساخت پیکرک‌های انسانی هم‌بستگی بسیار نزدیکی با آغاز به کشاورزی و روی‌آوردن به اقتصاد مبتنی‌بر برزیگری و کشت زمین دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تندیس‌گری، پیکرک‌های انسانی، هنر دوره نوسنگی، داسه بارور

عنوان انگلیسی Comparative Analysis of the Early Human Figurines in the Fertile Crescent (Levant, Mesopotamia, Anatolia & Western Iran)
چکیده انگلیسی مقاله Looking at the dawn of human figurines in the Fertile Crescent which comprises Western Iran, Anatolia, Mesopotamia and Levant, this article aims to explore the reasons of their making and their meanings comparatively.  This may help scholars to compare the artifacts following their construction timeline. The historical span of investigated museum artifacts in this case study is from the end of Epipaleolithic and the beginning of Proto Neolithic to the end of Neolithic. This article pursues the following four aims: 1) investigating the theories and ideas of scholars about the function of Neolithic human figurines, 2) studying and separating spatially and temporally the Neolithic sites of Fertile Crescent in which such figurines have been made, 3) preparing the map of Neolithic human figurines of Fertile Crescent, 4) searching the reasons for making human figurines in the changes of the economic context of the area. The data of this study has been gathered via library and museum survey. The method of this study is comparative examination of the figurines' structure and analytical investigation of their relation with each other. Regarding purpose and methodology, this research is respectively a foundational and historical research. The most important result of this study is the absolute dominance of feminine figurines over the masculine ones regarding number and variety. On the other hand, the western side of this region has started the making of such artifacts almost one millennium earlier than the eastern side and, exactly with the very temporal distance, it has commenced agriculture whereas the beginning of animal husbandry was in the eastern side. On the basis of archaeological evidence it can be said that the procedure of making human figurines is closely coordinated with the beginning of agriculture and inclining toward farming- based economy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله sculpture, human figurines, Neolithic art, the Fertile Crescent.

نویسندگان مقاله روح‌الله شیرازی | Rouhollah Shirazi
Assistant Professor, Faculty of Letters and Humanities, University of Sistan & Baluchestan, Iran.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

صدرالدین طاهری | Sadreddin Taheri
Assistant Professor, Faculty of Tourism & Entrepreneurship of Art, Isfahan University of Art, Iran.
استادیار، گروه موزه داری، دانشکده جهانگردی و کارآفرینی هنر، دانشگاه هنر اصفهان.

زهره سلطانمرادی | Zohreh Soltanmoradi
PhD candidate, Faculty of Art & Architecture, University of BuAli Sina of Hamedan, Iran.
دانشجوی دکتری باستان‌شناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا همدان..


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای کاربردی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات