پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۱۳، شماره ۲۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی معماری سامانیان؛ آوردگاه عناصر زردشتی، بودایی، تائویی و اسلامی
چکیده فارسی مقاله
سامانیان با تلفیق سنت‌های هنری ادوار قبل از خود و ذوق جدید اسلامی درزمینه ایجاد هنر نوین ایرانی - اسلامی نقش اساسی ایفا کردند. اما پرسش مهم اینجاست که نقش سنت‌های هنری مختلف در این آفرینش هنری به چه میزان بوده است. نکته اساسی در پاسخ به این پرسش این است که با توجه به استقرار سامانیان در محل تلاقی کاروان‌های آسیای مرکزی که از چین و هند به آن منطقه می‌رسید و اطلاق بخارا پایتخت آن‌ها به مجمع ادیان بزرگ توسط برخی از نویسندگان اسلامی، قابلیت بین‌المللی شدن زیادی داشت که درزمینه هنری نیز به منصه ظهور رسیده است. بنابراین هنر سامانی رامی توان عرصه رویارویی فرهنگ‌ها و ادیان مختلف زردشتی، بودائی، تائویی و اسلامی دانست که درنهایت تحت تأثیر هویت ایرانی سامانیان و قدرت دین اسلام تنها عناصر ایرانی و اسلامی پابرجا مانده و تداوم یافتند. ازآنجاکه عناصر اسلامی و یا حتی زرتشتی هنر سامانیان (مانند طرح چهارتاقی، سکنج و...) کم‌وبیش شناخته‌شده است؛ پژوهش حاضر بر آن است عناصر بودائی و تائویی مؤثر بر شکل‌گیری این هنر را که طی ادوار قبل از طریق چین یا هند دریافت کرده در فرم و نقوش تزیینی چند بنای شاخص سامانی شامل مقبره امیر اسماعیل، مقبره‌ی تیم و مسجد نه گنبد مورد کنکاش قرار دهد. لذا، پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه‌ای و رویکرد تحلیلی- تطبیقی، سعی دارد به این دو پرسش پاسخ ‌دهد: 1- نحوه ورود ادیان بودائی و تائویی در شمال شرق ایران به چه شکل بوده است؟ 2- هنر سامانیان تا چه میزان وامدار عناصر هنر بودائی و تائویی بوده است؟ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هنر بودائی و تائویی از طریق مبادلات جاده‌ی ابریشم وارد شرق ایران شده و سرانجام با تلفیق عناصر هنری این دو ادیان با عناصر ایرانی و اسلامی، سبب تولد اولین سبک هنری و تزیینی ایران در دوره اسلامی‌شده است.
 

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنرسامانیان، آیین بودایی، آیین تائویی، خراسان بزرگ و ماوراءالنهر

عنوان انگلیسی Samanian architecture; A collection of Zoroastrian, Buddhist, Taoist and Islamic elements
چکیده انگلیسی مقاله By combining the artistic traditions of the previous eras and the new Islamic taste, the Samanians played a fundamental role in the creation of modern Iranian-Islamic art. The important question here is how much the role of different artistic traditions has been in this artistic creation. The basic point in answering this question is that due to the settlement of the Samanids at the meeting point of the Central Asian caravans that reached that region from China and India and the reference of their capital Bukhara to the Assembly of Great Religions by some Islamic writers, it had a great potential for internationalization. which has also come to the fore in the field of art. Therefore, Samani art can be seen as the arena of confrontation between different Zoroastrian, Buddhist, Taoist and Islamic cultures and religions, and in the end, under the influence of the Iranian ambition of the Samanids and the power of the Islamic religion, only the Iranian and Islamic elements remained and continued. Since the Islamic or even Zoroastrian elements of Samanian art (such as Chahartaqhi design, Sakanj, etc.) are more or less known; The current research aims to explore the Buddhist and Taoist elements that are effective in the formation of this art, which it received during the previous periods through China or India, in the form and decorative motifs of several prominent Samani buildings, including the tomb of Amir Ismail, the tomb of Tim and the Nine-Gomb Mosque.. Therefore, the current research, using the library method and analytical-comparative approach, tries to answer these two questions: 1- How was the entry of Buddhism and Taoism in Northeast Iran? 2- To what extent did Samanian art owe elements of Buddhist and Taoist art? The results of the research show that Buddhist and Taoist art entered eastern Iran through exchanges on the Silk Road, and finally by combining the artistic elements of these two religions with Iranian and Islamic elements, the first artistic and decorative style of Iran was born in the Islamic period.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Samanian arts, Buddhism, Taoism, Great Khorasan and Transoxiana

نویسندگان مقاله هاشم حسینی | hashem hoseini
دانشگاه نیشابور

زهرا دهنویی | zahra dehnovi
دانشگاه نیشابور


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2137-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهش وجوه هنری در مرمت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات