مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه‌ نحوه ظهور عناصر انتزاعی در سه گانه‌ آبی خوان میرو از دهه‌ ۲۰ تا ۶۰ م.
چکیده فارسی مقاله
 آثار هنرمند اسپانیایی "خوان میرو" شامل دامنه‌ گسترده‌ای از عناصر انتزاعی است که بستری مناسب جهت شناخت نحوه‌ عملکرد نقاشی انتزاعی فرآهم می‌آورد. در نقاشی‌های او عناصر مختلف جهان طبیعت متحول و بازسازی شده و سپس در قالب یک ساختار به ظاهر متفاوت و غیر آشنا از نو بازنمایی می شود. گاه چنان ماهیت اشیا دگرگون می‌شود که دیگر به سختی می‌توان چیستی آنها را شناسایی کرد؛ بنا براین تفسیر عناصر و نشانه‌ها، و پی جویی خاستگاه آن در فهم هنر انتزاعی میرو اهمیت بسزایی دارد. هدف این پژوهش شناخت خاستگاه عناصر انتزاعی و سیر تحول آن در سه اثر با عنوان  آبی از "خوان میرو" است. بدین منظور از طریق گردآوری داده های متنی و تصویری به شیوه‌ کتابخانه‌ای، از یکسو رابطه‌ بین نشانه‌های انتزاعی این مجموعه با دستاوردهای تصویری نقاش از دهه‌ی 20 تا 60 م مقایسه شده و از دیگر سو این نشانه ها با جهان طبیعت و جهان زیسته‌ هنرمند تطبیق یافته، تا به این پرسش پاسخ داده شود که: عناصر انتزاعی در سه گانه‌ آبی "خوان میرو" چه خاستگاهی داشته و چگونه متحول می شوند؟ نتایج پژوهش بیانگر آن است هر یک از نشانه‌های انتزاعی مجموعه آبی در دستاوردهای تصویری و پیشین نقاش ریشه دارد؛ بدین طریق آموزه های کوبیستی، سورئالیستی و بایومورفیک نقاش در دهه 20 و 30 م. و آشنایی نقاش با فرهنگ ژاپن و جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی در میانه قرن تجمیع شده و در قالب فضای بیکران، وسعت رنگ آبی، تکرار آهنگین لکه های بی شکل به رویا و و عواطف نقاش نقب زده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوان میرو، نقاشی انتزاعی، نقاشی آبی 1، نقاشی آبی2، نقاشی آبی3.

عنوان انگلیسی The Emergence of Abstract Symbols in Joan Miró's Blue Trilogy: A Comparative Analysis from the 1920s to the 1960s
چکیده انگلیسی مقاله
Juan Miró, a Spanish artist, stands out as a prominent figure in the realm of abstract art. His body of work encompasses a broad spectrum of abstract symbols, providing a conducive platform for understanding the intricacies of abstract artistic expression. Miró's varied approaches in crafting abstract symbols have given rise to distinct representations throughout his artistic journey. Abstract art offers a unique and unconventional portrayal of the natural world. Abstract art introduces representations that are notably different and unfamiliar in comparison to the natural world. Artists transform and reconstruct various elements, rearranging them within new spatial structures and layouts. Through this reconstruction, they aim to reinterpret the world and uncover its unknown aspects. Thus, interpreting elements and symbols, and tracing their origins, is crucial for understanding abstract art. This research aims to explore the origins and evolution of abstract symbols in three works titled "Blue" by Joan Miró. By collecting textual and visual data using library methods, the study examines the relationship between abstract symbols, the natural world, and the artist's lived experience to address the question: What are the origins of the abstract symbols in Joan Miró's Blue trilogy, and how do they evolve? The research findings indicate that each abstract symbol in the Blue series originates from the painter's previous visual activities. Miró's experience in Cubism, Surrealism, and Biomorphism, along with his familiarity with Japanese culture and the Abstract Expressionist movement of the mid-century, shapes the essence of these works. Under these influences, the artist's dreams and emotions are manifested through boundless space, vast shades of blue, and rhythmic repetition of shapeless spots.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Juan Miro, Abstract Painting, Blue 1, Blue 2, Blue3.

نویسندگان مقاله سپهر ایمان‌پور | Sepehr Imanpour
..., Art University of Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان.

حمیدرضا روحانی | Hamidreza Rohani
Assistant Professor, Faculty of Visual Arts‚ Art University of Isfahan, Iran.
استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-174-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات