|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی فیلم «زیستن» و رمان «مرگ ایوان ایلیچ» بر اساس مفهوم «اصالت دازاین» از دیدگاه هایدگر |
|
چکیده فارسی مقاله |
از نظر هایدگر، دازاین برای رهایی از روزمرگی و حرکت به سوی اصالت، مراحلی را سپری مینماید. راهبر او در این مسیر، گشودگی وی به دلهرۀ ناشی از التفات به پایانپذیری هستی در چشمانداز مرگ و عزم بر فهم تقصیر وجودی او در به سوی-مرگ-بودن است. ازاینرو این جستار در پی روشنسازی سیر دازاین در راستای اصیل شدن وی از چشماندازِ «آگاهی به مرگ ناگزیر»، در فیلم «زیستن» ساخته آکیرا کوروساوا و داستان «مرگ ایوان ایلیچ» نوشتۀ لئو تولستوی است. از مهمترین یافتِحالهای دازاین در حرکت به سوی اصالت، ترسآگاهی و عزم است. لذا تلاش میگردد با جستجوی مصداقیِ این دو مؤلفه در دو اثر هنریِ یادشده، این دو موردِ بررسی قرار گیرد؛ چرا که دیدگاههای مذهبی تولستوی از یک سو، و نگاه اگزیستانسیالیستی کوروساوا از سوی دیگر، باعث گردیده قهرمانان آثارِ آنها (واتانابه و ایوان) علیرغم شباهتهای بسیار، سرنوشتی متفاوت پیدا کنند. بنابراین این جستار با مدنظر قرار دادن نگرش اگزیستانسیالیستیِ هایدگر در پـیِ پاسخگویی به این سؤالات است که کاربست عینی و عملی اصیل شدنِ دازاین در این دو اثر هنری چگونه محقق گردیده است؟ و تقابل دیدگاههای مذهبی تولستوی و نگاه انسانمدارانۀ کوروساوا چه تأثیری در اصالت قهرمانان داستان و فیلم، و سرانجام ایشان داشته است؟ پژوهش، توصیفیـتحلیلی با رویکردی تطبیقی و از منظر پدیدارشناسانه انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیلِ این دو شخصیت اصلی، نشان میدهد، آنکه در معنای هایدگری به اصالت میرسد، واتانابه است. درحالیکه سرانجامِ ایوان، تحت تأثیر نگرش مذهبی تولستوی، به رستگاری و آمرزیدگی مسیحی ختم گردیده و حائز اصالت هایدگری نمیباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دازاین، اصالت، ترسآگاهی، عزم، داستان «مرگ ایوان ایلیچ»، فیلم «زیستن». |
|
عنوان انگلیسی |
A comparative analysis of the movie ‘Living’ and the novella ‘The Death of Ivan Ilyich’ based on the concept of Dasein’s Authenticity, according to Heidegger |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
According to Martin Heidegger's philosophy, Dasein goes through several stages in their quest for liberation from everydayness and towards "authenticity". His guide on this path involves confronting the Anxiety (Angst) arising from awareness of mortality, and the Determination (Entschlossenheit) to understand one's existential guilt in the face of death. Therefore, this essay aims to illuminate Dasein's journey towards authenticity, drawing from the perspective of "awareness of inevitable death" in Akira Kurosawa's "Ikiru" (Living) movie and Leo Tolstoy's "The Death of Ivan Ilyich" novella, among the most crucial aspects of Dasein's movement towards authenticity are existential "anxiety" and "resoluteness". Therefore, an effort is made to examine these two elements by searching for examples in the mentioned artistic works. It seems that the religious perspectives of Tolstoy, on one hand, and the existentialist viewpoint of Kurosawa, on the other, have led the protagonists of the two artworks to have different destinies, despite many similarities. This essay aims to answer the questions aims to explore how the existentialist perspective of Heidegger has been practically and authentically applied in these two artistic works? And what impact has the contrast between Tolstoy's religious beliefs and Kurosawa's humanistic perspective had on the authenticity of their characters in the story and movie? The analysis results of the two main characters demonstrate that one, Watanabe, reaches authenticity in the sense of Heidegger. Meanwhile, Ivan, influenced by Tolstoy’s religious perspective, ultimately achieves salvation and Christian forgiveness but does not possess Heideggerian authenticity. This research is descriptive-analytical, with a comparative approach and a phenomenological perspective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dasein, Authenticity, Anxiety, Resoluteness, ",,,The Death of Ivan Ilyich",,, Novella, ",,,Living",,, movie. |
|
نویسندگان مقاله |
احمدرضا مجدنیا | Ahmadreza Majdnia MA student in Art Studies, Faculty of Higher Art Studies and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Iran. دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
بهروز سهیلی اصفهانی | Behrouz Soheili Esfahani PhD of Art Studies, lecturer at the Art University of Isfahan, Iran. دکتری پژوهش هنر، مدرس دانشگاه هنر اصفهان.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3032-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|