مرمت و معماری ایران، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۳-۲۲

عنوان فارسی مقایسه الگوی طراحی مدارس متداول با مدارس بدون کلاس از منظر کارآمدی محیط یادگیری
چکیده فارسی مقاله با آنکه رویکرد آموزشی در ایران به‌تدریج از آموزش معلم‌محور به فراگیرمحور درحال تغییر است؛ اما الگوی طراحی مدارس همچنان تابع نظام آموزشی رسمی و کم بازده معلم‌محور است. اگر در گذشته فضاهای آموزشی بر پایه تقسیم‌بندی کلاس‌ها و آموزش مواد درسی در قالب برنامه رسمی شکل می‌گرفتند، محیط‌های یادگیری امروز براساس یادگیری غیررسمی، کارگروهی و مشارکت اجتماعی ظهور می‌یابند. پژوهش کیفی حاضر با روش استدلال قیاسی به مقایسه دو الگوی خطی، راهرو-کلاسی و مدارس بدون کلاس، به‌عنوان دو نماینده رویکردهای آموزشی مذکور می‌پردازد؛ تا براساس معیارهای برنامه فیزیکی، پرورش هوش‌های چندگانه و پاسخگویی به روش‌های متنوع یادگیری، کارآیی این دو الگو را موردمقایسه قرار داده و به این سؤال پاسخ دهد که کدام الگو در پاسخگویی به سه معیار مذکور کارآمدتر است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که الگوی مدارس متداول تنها در زمینه نیاز به سطح زیربنای کمتر و پیرو آن، هزینه ساخت کمتر، دارای مزیت نسبی است؛ اما از جهت اهداف اصلی دربردارنده فراهم‌سازی محیط مناسب برای پرورش هوش‌های چندگانه و شیوه‌های متنوع تدریس، دچار محدودیت بسیاری نسبت به مدارس با الگوی خیابان یادگیری است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of Design Patterns between Ordinary Schools and Open Schools in Terms Of the Efficiency of Learning Environment
چکیده انگلیسی مقاله Although the learning approach is gradually changing from teacher-centered to student-centered, the pattern of designing school in Iran still is following the inefficient approach of teacher-centered. Learning environments nowadays are being less formally timetabled and increasingly collaborative and socially participating oriented. Inductive reasoning has been applied in this qualitative study to compare the two linear patterns of corridor-class and open schools as the representatives of the school’s educational approaches. The aim is comparing the performance of the two patterns based on physical planning, developing multiple intelligence and learning methods. The results indicate that the pattern of common schools is a comparative advantage in the need for required infrastructure and thus less construction costs, but there are more limitations in terms of its main goals which include providing the effective environment to develop multiple intelligence and a variety of teaching methods comparing to the street learning pattern.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود رضا ثقفی | mahmoud reza saghafi
art university of isfahan
دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-245-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1098/article-1098-342518.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات