مرمت و معماری ایران، جلد ۱۴۰۴، شماره ۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واکاوی ذهنیت تفکرطراحی در آموزش معماری بر اساس خلاقیت، انعطاف‌پذیری و مهارت و توانایی شناختی
چکیده فارسی مقاله از اهداف مهم آموزش در معماری، افزایش قدرت تفکر طراح و ذهنیت او است؛ لذا شناسایی عوامل مرتبط با روند طراحی و بخصوص تفکر در طراحی ضروری به نظر می رسد. جهت ارتقاء کیفیت آموزش، براساس پژوهش­های شناختی، باید به بررسی سازه­های شناختی در آموزش پرداخت. بر این مبنا شناخت­گرایی علاقه­مند به بررسی فرایندهای شناختی و چگونگی پردازش آن­ها است. ازجمله متغیرهای شناختی مرتبط با ذهنیت تفکر طراحی، خلاقیت، انعطاف­پذیری، مهارت و توانایی شناختی است. هدف این پژوهش، پیش­بینی ذهنیت تفکر طراحی بر­اساس خلاقیت، توانایی و انعطاف­پذیری شناختی دانشجو بود. لذا سئوال اصلی این بود که آیا می­توان ذهنیت تفکر طراحی را بر­اساس خلاقیت، توانایی‌های شناختی و انعطاف­پذیری شناختی پیش­بینی کرد؟ روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. در پژوهش حاضر جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانشجویان معماری دانشگاه فنی و حرفه­ای دختران همدان درسال تحصیلی1400-1399 است. روش نمونهگیری، به شیوه در دسترس به تعداد 278 نفر انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه­ی خلاقیت عابدی(1372)، پرسشنامه­ی انعطاف­پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه­ی مهارت­ها و توانایی­های شناختی نجاتی(1392) بود.  با استفاده از روش همبستگی روابط بین متغیرها بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که، متغیرهای پژوهش مهارت و توانایی شناختی، خلاقیت و انعطاف­پذیری شناختی توان پیش­بینی با 41 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی تفکر طراحی را دارند. به­عبارتی با ضریب رگرسیونی استاندارد شده مهارت و توانایی شناختی اجتماعی (16/0)، توانایی شناختی غیر­اجتماعی(26/0)، انعطاف­پذیری شناختی(32/0) و خلاقیت(43/0) می­توان گفت که پیش­بینی­کننده­­های خوبی برای تفکرطراحی هستند. از آنجایی که متغیرهای خلاقیت، توانایی و انعطاف­پذیری شناختی با ذهنیت تفکر طراحی ارتباط دارد؛ لذا پیشنهاد می­شود، در برنامه­ریزی آموزشی درسی با هدف توسعه حرفه­ای و تربیت طراحان ماهر به پرورش و تربیت مهارت­ها و توانایی­های شناختی فراگیر در قالب دوره­های آموزشی توجه شود.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش معماری، انعطاف‌پذیری شناختی، تفکرطراحی، خلاقیت، مهارت شناختی.

عنوان انگلیسی Analysis of design thinking mentality in architecture education based on creativity, cognitive ability and flexibility
چکیده انگلیسی مقاله
 One of the important goals of education in architecture is to increase the thinking power of the designer and his mentality; Therefore, it seems necessary to identify the factors related to the design process and especially thinking in design. In order to improve the quality of education, based on cognitive research, it is necessary to investigate cognitive structures in education. On this basis, cognitivism is interested in investigating cognitive processes and how they are processed. Among the cognitive variables related to design thinking mentality are creativity, flexibility, skill and cognitive ability. The purpose of this research was to predict the design thinking mentality based on creativity, ability and cognitive flexibility of students. Therefore, the main question was whether it is possible to predict design thinking mentality based on creativity, cognitive abilities and cognitive flexibility? The present research method was descriptive-correlation. In the current research, the statistical population includes all architecture students of Hamadan Girls' Technical and Vocational University in the academic year of 2019-1400. Sampling method, 278 people were selected in the available way. The tools used in the research included Abedi's creativity questionnaire (1372), Dennis and Vanderwaal's cognitive flexibility questionnaire (2010), and Nejati's cognitive skills and abilities questionnaire (1392). Relationships between variables were investigated using the correlation method. The results of the research showed that the research variables of cognitive skill and ability, creativity and cognitive flexibility have the ability to predict with 41% of the changes of the criterion variable, i.e. design thinking. In other words, with the standardized regression coefficient of social cognitive skill and ability (0.16), non-social cognitive ability (0.26), cognitive flexibility (0.32) and creativity (0.43) which are good predictors for design thinking. Since the variables of creativity, ability and cognitive flexibility are related to the mindset of design thinking; Therefore, it is suggested to pay attention to the training of comprehensive cognitive skills and abilities in the form of training courses in the curriculum planning with the aim of professional development and training of skilled designers.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Architecture education, cognitive flexibility, design thinking, creativity, cognitive ability.

نویسندگان مقاله فرهاد کاروان | Farhad Karvan
Department of Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
گروه معماری ، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1748-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات