مرمت و معماری ایران، جلد ۱۴۰۴، شماره ۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل سازمان فضایی مدرسه غیاثیه خرگرد با استفاده از روش نحو فضا جهت شناخت روابط فضایی مدارس دوره تیموری در خراسان
چکیده فارسی مقاله
هر سرزمینی، پیشینه­ای دارد که فرهنگ مردم آن سرزمین را شکل داده است. یکی از مهم ترین دوره های معماری ایرانی، معماری دوران تیموری است. این پژوهش در تلاش بوده، شناختی از معماری ایران، خراسان، و یکی از مدارس دارای اهمیت دوره تیموری، مدرسه غیاثیه خرگرد را ارائه نماید. با کمرنگ شدن مولفه‌های شکل‌دهنده پیکره‌بندی فضایی معماری گذشته در پلان بناهای معاصر ضرروت انجام این پژوهش احساس می شود. در این پژوهش از روش نحو فضا جهت تحلیل روابط فضایی و چگونگی پیکره‌ بندی فضایی در مدرسه غیاثیه خرگرد استفاده شده است. در نهایت با تکیه بر آن، تلاش شده الگویی از مدرسه غیاثیه خرگرد به جهت بهره مندی در طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی جدید برای جلوگیری از الگوبرداری از معماری های غیراصلی ارائه گردد. این پژوهش با هدف تجزیه و تحلیل ویژگی پیکره بندی فضایی، به شناسایی روابط فضایی و اجتماعی در الگوی شکلی پلان مدرسه غیاثیه خرگرد برای دستیابی به چیدمان مطلوب فضایی پرداخته است. در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی در نمونه موردی برای پاسخ به سوالات، و رسیدن به اهداف استفاده شده و ابزار مورد استفاده پژوهش، شامل مطالعات کتابخانه ای، بررسی اسناد و مدارک مکتوب، مشاهده و برداشت میدانی و در نهایت شبیه سازی با استفاده از نرم افزار نحو فضا(دپس مپ)است. یافته ها نشان داد میان نوع سازماندهی فضایی و میزان همپیوندی، عمق، اتصال و وضوح در مدرسه غیاثیه خرگرد رابطه معنادار وجود دارد؛ با توجه به اینکه الگوی سازماندهی و آرایش فضایی در مدرسه، سازماندهی مرکزی و خطی است، فضای حیاط مرکزی دارای بیشترین میزان همپیوندی، اتصال وکمترین میزان عمق است. چیدمان مرکزی پلان مدرسه باعث ایجاد وضوح بالا شده است. به نظر میرسد استفاده از سازماندهی مرکزی در پلان های برگرفته از الگو مدرسه خرگرد یکی از مهم ترین راهکار های طراحی در طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی جدید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معماری دوره تیموری &apos، مدرسه غیاثیه خرگرد &apos، روش نحو فضا &apos، سازمان فضایی

عنوان انگلیسی Analyzing the spatial organization of Ghiasieh Khargerd school using the space syntax method to understand the spatial relationships of Timurid period schools in Khorasan.
چکیده انگلیسی مقاله
Every land has a history that has shaped the culture of its people. One of the most important periods of Iranian architecture is the Timurid architecture. This research has sought to present an understanding of the architecture of Iran, Khorasan, and one of the important schools of the Timurid period, the Ghiasieh School in Khargerd. With the fading of the formative elements shaping the spatial configuration of past architecture in the plans of contemporary buildings, the necessity of conducting this research is felt. In this study, the space syntax method has been used to analyze the spatial relationships and the manner of spatial configuration in Ghiasieh Khargerd School. Finally, based on this, an effort has been made to present a model of Ghiasieh School in Khargerd for the purpose of benefiting in the design of new educational and research spaces to prevent imitation of non-original architectures. This research aims to analyze the spatial configuration characteristics, identify spatial and social relationships in the formal pattern of the plan of Ghiasieh School in Khargerd to achieve the desired spatial arrangement. In this research, a descriptive-analytical method was used in a case study to answer the questions and achieve the objectives. The research tools used included library studies, examination of written documents, field observation and interpretation, and ultimately simulation using the Depth Map X software. The findings show that there is a significant relationship between the type of spatial organization and the level of coherence, depth, connectivity, and clarity in Ghiasieh Khargerd School; considering that the pattern of organization and spatial arrangement in the school is central and linear, the central courtyard space has the highest level of coherence and connectivity and the lowest level of depth. The central layout of the school plan has led to increased clarity. It seems that using central organization in the plans taken from the Khargerd School model is one of the most important design solutions in designing new educational and research spaces. And among other proposed solutions for designing new educational and research spaces; attention to the potential of the location of educational and research spaces, attention to spatial hierarchy, use of central organization for public spaces and linear organization for private and semi-private spaces, combination of linear and central organization in two-dimensional and three-dimensional structures, placement of public spaces around the central courtyard, placement of private spaces away from the central courtyard, avoiding long corridors to create high clarity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Timurid period architecture &apos, Ghiasieh Khargerd school &apos, Space Syntax &apos, Spatial organization

نویسندگان مقاله نگین اوانی | negin avani
Islamic Azad University of Mashhad
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

هیرو فرکیش | hero farkisch
Islamic Azad University of Mashhad
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

مهدی صحراگرد | mahdi sahragard
Islamic Azad University of Mashhad
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2424-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات