مرمت و معماری ایران، جلد ۱۴۰۴، شماره ۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر کالبد و مراتب فضایی در حس تعلق به مکان در مسجد مدرسه های دوره صفویه اصفهان (مطالعه موردی مسجد- مدرسه های چهارباغ، امام و حکیم)
چکیده فارسی مقاله کالبد و رعایت مراتب در فضاهای معماری یکی‌از مهمترین اصول در شکل‌گیری بناهای ایرانی می‌باشد که‌از نمودهای تفکرات و اندیشه‌های اسلامی مطرح و خصوصیات خاص سنت، دارای ابعاد مختلفی از آن گشته است؛ در‌فرهنگ اسلامی‌ایرانی مسجد-مدرسه‌ها جایگاه ویژه در معماری داشته‌اند، لذا در این راستا در دوره صفوی مدارس به عنوان مهمترین مراکز آموزشی در خدمت مساجد، به یکی از مهمترین انواع ابنیه تبدیل شدند. مفهوم توالی و سلسله‌مراتب در معماری اسلامی‌ایرانی همیشه مورد تاکید بوده و‌این اصل به‌طور خاص در کالبد مسجد-مدرسه‌ها مورد توجه معماران بوده است؛ توالی‌و سلسله‌مراتب فضایی می‌تواند منجر به احساس تعلق افراد به مسجد-مدرسه‌ها شود. لذا با توجه به تغییرات کالبدی مسجد-مدرسه‌ها در طول دوران، مفهوم و کاربست سلسه‌مراتب دچار تحول شده است. بنابراین با توجه به تاثیر سلسله‌مراتب بر احساس تعلق به مکان ضرورت دارد که ارتباط میان سلسه‌مراتب در مسجد-مدرسه ها با حس تعلق به مکان مورد بررسی قرار گیرد. لذا پرسش اصلی این پژوهش این است که تاثیر سلسله‌مراتب بر ایجاد حس تعلق به مکان در مسجد-مدرسه‌های دوره صفوی چیست؟ هدف نوشتار حاضر تاثیر کالبد و مراتب فضایی در حس تعلق به مکان در مسجد-مدرسه‌های دوره صفویه می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات پژوهش، به لحاظ نوع نتایج توصیفی-تحلیلی و به لحاظ رهیافت تاریخی-تفسیری است که به شیوه تحلیل گونه‌شناختی و با شیوه گردآوری داده کتابخانه‌ای (اسنادی) و با ابزار نقشه‌خوانی، سندخوانی و فیش‌برداری انجام شده است،که ابتدا ارکان معماری مساجد را بررسی می‌کند. سپس نقش این اصول از جمله مراتب‌فضایی منطبق بر کالبد را بر حس تعلق به مکان در مسجد-مدرسه های شاخص دوره صفوی چهارباغ، امام و حکیم در اصفهان را به بحث خواهد گذاشت. نتایج تحقیق نشان می دهد که ترتیب، توالی و نظم درونی که شاکله‌ی کالبد را تشکیل می‌دهند سبب شده که افراد حس تعلق به مکان داشته باشند. بگونه ای که تغییر توالی و یا حذف سلسله‌مراتب باعث می‌شود ماهیت عناصر‌کالبدی به منظور ایجاد تعلق خاطر تغییر پیدا کند. لذا این تحول، درک از عناصر کالبدی در سلسله‌مراتب بطور صحیح صورت نگرفته و حس تعلق به مکان افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراتب فضایی،حس تعلق،کالبد، مسجد-مدرسه،صفویه

عنوان انگلیسی The effect of the skeleton and spatial hierarchy on the feeling of belonging to the place in the mosque of Safavid schools of Isfahan (a case study of the mosque - Chaharbagh, Imam and Hakim schools)
چکیده انگلیسی مقاله
 The body and respect for hierarchy in architectural spaces is one of the most important principles in the formation of Iranian buildings, which is the manifestation of Islamic thoughts and ideas and the special characteristics of tradition, which have various dimensions. In Iranian Islamic culture, mosque schools have a special place in architecture, so in this regard, in the Safavid period, schools became one of the most important types of buildings as the most important educational centers serving mosques. The concept of sequence and hierarchy has always been emphasized in Iranian Islamic architecture, and this principle has been fundamental to architects in the body of mosques and schools. Spatial sequence and hierarchy can lead people to feel belonging to mosque-schools. Therefore, according to the physical changes of the mosque schools during the era, the concept and application of the series of classes has evolved. Therefore, considering the effect of hierarchy on the feeling of belonging to a place, it is necessary to investigate the relationship between the hierarchy in mosque schools and the sense of belonging to a place. Therefore, the main question of this research is What is the effect of hierarchy on creating a sense of belonging to a place in mosque-schools of the Safavid period? The purpose of this article is to discuss the impact of the body and spatial levels on the sense of belonging to the place in mosque schools of the Safavid period. The method of collecting research information is descriptive-analytical in terms of the type of results and in terms of the historical-interpretive approach, which is done by the typological analysis method and library data collection method (documents) and with the tools of map reading, document reading, and scanning, which are the architectural elements first. Inspects mosques. Then, he will discuss the role of these principles, including the spatial hierarchy corresponding to the body, on the sense of belonging to the place in the prominent mosque-schools of the Safavid period of Chaharbagh, Imam, and Hakim in Isfahan. The research results show that the order, sequence, and internal order that make up the shape of the body caused people to have a sense of belonging to the place. In such a way that changing the sequence or removing the hierarchy causes the nature of the body elements to change to create a sense of belonging. Therefore, in this evolution, the understanding of the physical elements in the hierarchy is not done correctly and it affects the sense of belonging to the place of the people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spatial hierarchy, sense of belonging, skeleton, mosque-school, Safavid

نویسندگان مقاله حامد حیاتی | Hamed Hayaty
Faculty of Technology and Engineering, University of Qom, Qom, Iran
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران

زهرا مشعلی | zahra mashali
Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2338-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات