پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه دیوارنگاره‌های‌ بوم‌پارچه دوره اسلامی در ایران و منتخبی از آثار کشورهای اروپایی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش‌های انجام‌شده در ارتباط با موضوع دیوارنگاره بوم‌پارچه، برخی از محققان این آثار را در گروه نقاشی روی کرباس قرار می‌دهند و پژوهشگرانی نیز این آثار را در زمره دیوارنگاره‌ها می‌شناسند، درصورتی‌که این آثار، در‌واقع ترکیبی از نقاشی روی کرباس و دیوارنگاره است. همچنین سیر تحول و پیدایش این آثار به‌صورت ویژه مورد مطالعه قرار نگرفته و در رابطه با آن بحثی به میان نیامده است؛ بنابراین شناخت کافی در این حوزه وجود ندارد. برای شناخت بهتر این‌گونه از دیوارنگاره‌ها در ایران، بهتر است مقایسه‌ای بین این آثار و آثار مشابه در اروپا انجام پذیرد. چیستی و چگونگی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیر تحول و پیدایش دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا از سؤالات اصلی این پژوهش است. هدف از نگارش این مقاله، آشکار ساختن شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است که در نحوه و مراحل به وجود آمدن و همچنین شکل اجرای دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا وجود دارد. برای رسیدن به این مهم تلاش نگارندگان بر آن بوده تا با معرفی منتخبی از دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا، به ارتباط فنی و تکاملی نقاشی روی تخته چوبی، کرباس و همچنین دیوارنگاره دست یابند و سپس مقایسه صورت پذیرد. داده‌های پژوهش حاضر در یک بررسی کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی گردآوری شده‌اند و در جهت پاسخ‌گویی به پرسش بیان‌شده، این پژوهش با روشی تحلیلی - تطبیقی سامان یافته است. یافته‌های تطبیقی بیانگر آن است که دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه اروپا از نظر روش اجرا، مواد و مصالح، مراحل اجرا و شکل نهایی آثار، بسیار شبیه به هم است و درواقع به‌عنوان یک شیوه خاص دیوارنگاره موردپذیرش هنرمندان قرار گرفته است؛ ولی آثار موجود در ایران (که تعدادی از آنها در اروپا اجرا شده) از نظر روش اجرا، مواد و مصالح، مراحل اجرا، موضوع نقاشی‌ها و شکل نهایی آثار، متنوع است و به‌عنوان یک شیوه خاص دیوارنگاره شناخته نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیوارنگاره‌، ‌بوم‌پارچه، نقاشی، ایران، شیوه اروپایی

عنوان انگلیسی A Study of Islamic period in Iran and Selected European Marouflaged canvas mural
چکیده انگلیسی مقاله In previous studies on the topic Marouflage, Some of the researchers, Placed this works on easel painting Group and Some of them placed them on wall painting Group, but In fact this works are combination of easel painting and wall painting. The evolution and emergence of these works have not been specially studied and mentioned yet, so there is not sufficient knowledge in this field. For recognizing these types of murals in Iran, it is better to compare these works with similar works done in Europe. The main question of this research is Whatness and howness in similarities and differences of evolution and the emergence of Marouflage in Iran and Europe. As well as the implementation of Marouflage in Europe And Iran have formed, The main purpose of writing this article is to revealing the similarities and differences In the manner and process of creation this works. To achieve this important purpose, with the introduction of a selection of Marouflage in Europe and Iran, The authors has been made attempt to achieve Technical communication and evolution of Panel painting, easel painting and wall painting and then evaluated. Data in this Research are collected from field of study and library study and in order to respond to state the questions, this study is organized on comparative analytical methods. Comparative results indicate that European Marouflage is Very similar to each other, In terms of methods, materials, process implementation and final form of works. In fact, they were accepted as a special style of mural works, But Marouflage works are varied in Iran (which some of them have been implemented in Europe) in terms of methods, materials, steps of implementation, subject of paintings And the final form of works and this murals have been not known as a particular methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر حمزوی | yaser hamzavi
art university of isfahan, iran
دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)

رسول وطن دوست | rasoul vatandoust
islamic azad university, central tehran branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

حسین احمدی | hoseyn ahmadi
art university of isfahan, iran
دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-476-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات