پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نقش منگوله در بشقاب های دوره ساسانی
چکیده فارسی مقاله در هنر ساسانی، نقش پادشاهان اغلب، سوار بر اسب و همراه با نمادهای سلطنتی و فر و شکوهِ شاه رایج است. در تصاویر برجای‌مانده از اسب پادشاهان ساسانی، یک جفت شکل مخروطی، در بعضی موارد دایره‌شکل (منگوله) در پشت اسب آویزان است. این منگوله‌ها توسط زنجیری به جل یا پاردم اسب متصل شده است. بسیاری معتقدند این منگوله‌ها برای تزیین اسب‌های ساسانی به‌کار برده می‌شدند. باتوجه‌به استفاده‌ مکرر این نقش برای اسب پادشاهان، این فرضیه شکل می‌گیرد که استفاده از این نقوش در هنر ساسانی، فراتر از تزیین بوده، مفهومی نمادین و سلطنتی در هنر ساسانی داشته است. هدف این پژوهش، شناسایی مفهوم و کاربرد منگوله‌ها در هنر ساسانی به‌ویژه نقوش بشقاب‌هاست. براین‌اساس، سؤال اصلی پژوهش مطرح می‌شود که نقش منگوله چه مفهوم و کاربردی در هنر ساسانی و به‌خصوص در بشقاب‌های آن دوره داشته است؟ نقوش منگوله‌ها در چندین اثر بررسی می‌شود که شامل بشقاب‌های نقره و طلای ساسانی و سنگ‌نگاره‌هاست. در بررسی این تصاویر از روش توصیفی‌تحلیلی استفاده شده و این نتیجه به‌دست آمده است که احتمالاً نقوش منگوله‌ها از نقش گل‌های گوناگون، به‌ویژه گل نیلوفرِ دوره ساسانی اقتباس‌ شده و چون گل نیلوفر نمادی از فَر بوده است، منگوله‌ها نیز نمادی از فر شاهی به‌شمار می‌آمده است و در جنگ‌ها احتمال پیروزی پادشاه بر دشمن خود را افزایش می‌داده و عنصری برای مشروعیت‌بخشیدن به قدرت شاهنشاه بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقش منگوله، بشقاب ساسانی، تزیینات اسب، فرّ شاهی

عنوان انگلیسی Investigating the role of tassels on the plates of Sassanid era
چکیده انگلیسی مقاله A common motif in Sassanid art is the king on horseback often with royal symbols and glory. On The remaining images of the Sassanid kings’ horses, a pair of conical form, in some cases circular (Tassel) is hanging on the back of the horse. These tassels are attached by a chain to the horse-cloth or crupper of the horse. Many believe that the tassels were used to decorate the Sassanid horses. Due to the frequent use of this motif on the king's horses, it could be hypothesized that the reason for using these it in Sassanid art was beyond the decoration. It had a symbolic and royal meaning in Sassanid art. The aim of this study is to identify the meaning and application of such tassels in Sassanid art specially plates motifs. Accordingly, the tassel motifs have been examined in several works including Sassanid silver and gold plates and petroglyphs. These pictures were examined using historical descriptive method. It was concluded that probably these tassel motifs have been adapted from various flowers of Sassanid era. Since flowers are symbols of the glory, these tassels were a symbol of the royal glory. They were believed to increase the king’s chances of winning the wars and legitimize his power.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله tassel motif, Sassanid plate, horse decorations, royal glory

نویسندگان مقاله مهتاب مبینی | mahtab mobini
iran
تهران نیاوران خ مقدسی خ همایون کوچه مریم کوچه فاضل پلاک 5 واحد 5

زهرا زادسر | zahra zadsar
ir
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-758-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات