|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سینمایی اندیشیدن و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در نهادههای فلسفه تاریخ، والتر بنیامین اشاره میکند که هیچ سند تمدنی وجود ندارد که درعین حال سند بربریت نباشد. آشکارترین نمونههای این اسناد تمدن در بحث بنیامین را میتوان در آثار معماری شکوهمند یافت. هیتلر بیان داشته بود که معماری در قالب عبارات و کلماتی از جنس سنگ، بیانیههای پرشکوه، تأثیرگذار و ماندگاری را از هر عصری ارائه میدهد و هر دوره پرشکوهی، خود را از طریق ساختمانهایش بیان کرده است. تاریخ نشان داده است که حاکمان شدیداً به بیانیههای پرشکوه سنگی علاقهمند بودهاند و این آثار میتوانند به ابزار مهمی در دستان قدرت حاکم برای تثبیت جایگاه بالادستی و کنترل توده، تبدیل شوند. بحث بنیامین، تفسیر غالب و فاتحانهای که تاریخ را فرایندی رو به جلو و درحال پیشرفت معرفی میکند، به چالش میکشاند؛ نگره غالبی که درپی ارائه تصویری آرمانی از این آثار درراستای تأیید و تثبیت گذشته پرشکوه فرهنگی است، تا بتواند با بهرهگیری از آن، به قلمروی جغرافیای فرهنگی یکپارچه و دلخواه خود شکل دهد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، میکوشد به کمک بحث بنیامین، و با بهرهگیری از شیوه اندیشیدن سینمایی، نقش آثار معماری شکوهمند را در تثبیت و شکلدهی به جغرافیای فرهنگی ملی مورد بازخوانی قرار دهد. با بهرهگیری از مونتاژ در مواجهه با این اسناد شکوهمند فرهنگی- تاریخی، میتوان به سوی افقهای گشودهتری برای خوانش این آثار حرکتی را آغاز نمود. با یادآوری محدودیتهای الگوهای تاریخنگاری سنتی، اندیشیدن مونتاژی میتواند روایتهای غالب تاریخی را درباره آثار هنری به چالش بکشاند. کشف، بازخوانی و تلاش برای قراردادن آثار خاموش و نادیدهانگاشتهشده درکنار سندهای شکوهمند، و یا بازخوانی آن سندهای شکوهمند، رها و فارغ از نگرههای ایدئولوژیک، میتواند منجر به فروپاشی سیستم جامع خیالین گردد. درنتیجه، با زوال این پوشش کلیت بخش، زدودن هالههای ایدئولوژیک افشاندهشده ازسوی قدرت هژمونیک، جغرافیای خیالی فرهنگی نیز، به قطعههای پراکنده و گسسته مبدل میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Cinematic Thinking and Fragmentation of the Imaginary Cultural Geography |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In the "Theses on the philosophy of history", Walter Benjamin argues that "for without exception the cultural treasures… owe their existence not only to the efforts of the great minds and talents who have created them, but also to the anonymous toil of their contemporaries. There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism". The most obvious and best examples of the cultural treasures in Benjamin's discussion can be found in monumental architecture, and the history has always shown that the rulers had been interested in these magnificent statements by stone. Benjamin's discussion challenges the dominant theory that seeks an ideal image of these magnificent architectural works in order to confirm the glorious cultural past, and by establishing this image, it could introduce these artworks as expressions of culture and national identity. Before Benjamin, Nietzsche had also derided this desire to admire great historical artworks, and their interpretation in line with the historical progress. This perspective would challenge the triumphantly interpretation which suggests history as a moving forward and progressive process, because as Benjamin points out, every progression is associated by a catastrophe. By employing Benjamin's discussion and using the cinematic thinking's model suggested by Gilles Deleuze, it is attempting in this article to revise the role of architectural monuments in establishing national identity. Deleuze himself had recognized the freedom in interpretation, free from the constraints of the historical context as a ground for the emergence of new ideas and creativities. He believed that reading of artistic works should not be a study in the history and their formation context, but this reading must allow us to confront with new reformulation and new creation of concept. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه پیراویونک | marzieh piravi vanak faculty of religions and civilizations arts, isfahan art university. دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
محمدباقر قهرمانی | mohammad bagher ghahramani faculty of performing arts and music, college of fine arts, university of tehran. دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا،دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
حامد مظاهریان | hamed mazaherian faculty of architecture, college of fine arts, university of tehran. دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
علیرضا صیاد | alireza sayyad art university of isfahan. دانشگاه هنر اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-546-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
معماری و .... |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|