مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل تطبیقی آرایه های تذهیب صفحات افتتاحیۀ در نُسَخ مکاتب شیراز آل اینجو و تیموری
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به خوانش مؤلفه­های تذهیب صفحات افتتاحیه­ (شامل الواح مُذهَّب آغازین و صفحات مُذهَّب دیباچه) نُسَخ مکاتب شیراز آل­اینجو و شیراز تیموری می­پردازد. هدف از این پژوهش تبیین دلایل تغییر رویکرد و سلایق غالب کتابت­خانه­های درباری در فاصله زمانی یک سده در خاستگاهی یکسان است و ویژگی­های ساختاری و فرمی تذهیب این دو دوره تاریخی را مورد تطبیق و بررسی قرار می­دهد. سوالات پژوهش عبارتند از: 1- علل و عوامل مؤثر در تکوین ترکیب­بندی و آرایه­های مُذهَّب صفحات افتتاحیه نُسَخ مکتب شیراز در بازه زمانی یکصد ساله چه بوده است؟2- چه تغییر و تحولاتی در الگوهای تذهیب صفحات افتتاحیه­ (شامل الواح مُذهَّب آغازین و صفحات مُذهَّب دیباچه) مکتب شیراز آل­اینجو و تیموری صورت گرفته است؟ این پژوهش به شیوه تحلیلی – توصیفی انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش نمایانگر تأثیرات انکارناپذیر حکومت بر هنر این ادوار تاریخی است. تذهیب آل­اینجو مستطر در هویت ایرانی­ و بر پایه ابقاء نقش­مایه­های تثبیت شده در ذهنیت تصویری گذشته شکل گرفته و تذهیب تیموری مبتنی بر امتزاج مواریث­ و معیارهای درون فرهنگی شهر شیراز با سنت­های قراردادی بیگانه بوده است. در روزگار تیموری عواملی از قبیل سیاست­های فرهنگی، گرایشات تعالی­گرایانه­ حکام شیراز، سلطه کامل بر ماورالنهر، تکوین و رواج قلم نستعلیق، نگرش فردگرایانه با محوریت هنرمند مُذهِّب و پیدایش الگوهای بدیع در صفحه­آرایی نُسَخ، موجبات تحولات تذهیب در خلال یک سده را فراهم آورد. این تحولات به صورت تغییر ذائقه رنگی، ارتقاء ساختار هندسی، ظرافت در جنبه­های فرمی و کاربست تکنیک اجرایی متمایز نمود یافت که به ارائه یک الگو واحد و ساختار نظام­مند در عرصه تذهیب شیراز در نیمه اول سده نهم هجری انجامید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تذهیب، صفحات‌افتتاحیه، مکتب شیراز‌، آل‌اینجو، تیموری

عنوان انگلیسی The comparative analysis of the illumination of the Frontispieces in Shiraz School Manuscripts Injuid and Timurid dynasties
چکیده انگلیسی مقاله  The present study is sought to examine the components of illumination of the Frontispieces (including the illuminated Frontispieces, preface illuminated Frontispieces) of the Injuid dynasty of Shiraz School and Timurid Shiraz School. The aim of the present study is to explain the main reasons of change of dominating approach and tastes towards the royal scripting of the manuscripts throughout a century within the identical origins. In addition, the present study compares the structural and formal characteristics of these two historical periods. In the matter of this issue, the present research study is sought to answer the following research questions: 1-  What were the reasons of the composition development and illustrated devices of Frontispieces of Shiraz School within the period of 100 years? 2-  What kinds of changes have been applied to the patterns of the Frontispieces (including the illuminated Frontispieces and preface illuminated Frontispieces) of the Injuid dynasty of Shiraz School and Timurid Shiraz School? The present study has employed the descriptive-analytical methodologies. The results of the study indicate the inevitable impact of the kingdom on the art through these historical periods. Injuid dynasty's illumination has been covert in Iranian identity and has been shaped on the basis of the established motifs in the past mental images. In this regard, the Timurid illumination has been built on the fusion of heritage and cultural standards of the city which has was alien to the accepted traditions of that period. In Timurid period issues such as cultural and economic policies, perfectionist inclinations of Shiraz rulers, total domination on the Samarkand land, and prevalence of Nastaliqe fonts, individualistic attitudes based on illumination artist's thoughts and the innovation of noble patterns for illation of manuscripts, have led to many changes of illumination within the century. These changes are formed in terms of the color tastes, development of the geometrical structures, delicacy of the formal properties and application of different executive techniques. This, in fact, promulgates a united pattern and a disciplined structure in the realm of the illumination in Shiraz School in the first half of the 9th century A.H.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Illumination,Frontispieces, ShirazSchool, Injuid, Timurid

نویسندگان مقاله صمد سامانیان |
دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

الهام پورافضل |
elham.pourafzal@gmail.com
کارشناسی ارشد صنایعدستی، دانشگاه هنر، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-789-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای کاربردی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات