|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
درآمدی بر شناخت مجسمههای سفالی جانورسان ایران در سدههای ۶ تا ۸ هجری |
|
چکیده فارسی مقاله |
موضوع تحقیق حاضر، معرفی و بررسی تعدادی از مجسمههای سفالی جانورسان ایران در سدههای 6 تا 8 هجری مصادف با ادوار سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی است. هدف اصلی تحقیق، شناخت مهمترین ویژگیهای فرمی و تزیینی مجسمههای سفالی جانورسان ایران طی این قرون است. بدیهی است بررسی ابعاد مختلف مذکور به علاوه دلایل رونق ساخت این مجسمهها طی قرونی خاص، میتواند شناخت کمّی و کیفی ما را از این آثار در بستر هنر اسلامی افزایش بخشد. در همین راستا، تعداد بیستوچهار نمونه شاخص از این مجسمهها از موزهها یا مجموعههای مختلف خارجی و داخلی انتخاب و با معیارهای فوق موردبررسی و تحقیق قرارگرفتهاند. مهمترین پرسشهای تحقیق عبارتاند از: زمینهها و دلایل پیدایش چنین فرمهایی در قرون میانی اسلامی ایران چه بوده است؟ مهمترین کاربردها و شیوههای ساخت و تزیین مجسمههای سفالین حیوانات در قرون میانی اسلامی ایران کداماند؟ تفاوتها و شباهتهای مجسمههای مزبور با نمونههای موجود متعلق به ادوار پیش از ورود اسلام به ایران چیست؟ شیوه تحقیق، توصیفی- تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات به روش اسنادی (کتابخانهای) بوده است. بنا بر یافتههای تحقیق؛ مجسمههای سفالی جانورسان این دوره در دو دسته کاربردی مستقل یا انضمامی و دسته فاقد کاربرد معین یا صرفاً تزیینی، قرار میگیرند و رایجترین شیوههای تزیین آن ها نیز زرینفام، مینایی و لعابدار تک رنگ است. همچنین علیرغم الگوبرداری گسترده از فرم مجسمههای سفالین ادوار پیش از اسلام، درزمینه تزیینات و به خصوص نقوش و مضامین، تفاوتهای عمدهای با آن ها دارند؛ به صورتی که اغلب نقوش در قالب اسلیمی، هندسی، حیوانی، انسانی و در موارد نادری به صورت شبه کتیبهای است. البته در مواردی نیز نقوش مزبور به صورت ترکیبی و در کنار هم مورداستفاده قرارگرفتهاند. فرم اغلب مجسمهها هم علاوه بر الگوبرداری از نمونههای پیش از اسلام، احتمالاً متأثر از زمینههای مذهبی، سیاسی و فرهنگی جدید این دوران ازجمله شیوه زندگی اقوام کوچ رو تازهوارد به ایران یا نام بعضی از سلاطین سلجوقی چون طغرل (در مجسمههای شاهین) و آلپ ارسلان (در مجسمههای شیر) و یا مفاهیم نجومی بودهاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مجسمههای سفالی جانورسان، دوره اسلامی، سده 8-6 هجری |
|
عنوان انگلیسی |
sculpturing based on animal forms in Iranian pottery during 6- 8 centuries after hijrah |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Production of clay or ceramic sculptures in the shapes of different animals is among the oldest art traditions of the prehistoric man. In Islamic period of Iran, especially during the 6 to 8 centuries after Hijrah this artistic tradition continued despite of new Islamic ideology which for various reasons was opposed to the construction of such works. Current research is investigating some of these artworks in terms of manufacturing technology, style decoration, decorative motifs and their use. Obviously, study of different aspects of the mentioned factors as well as the reasons for the boom in the construction of the statues in particular ages can rise up the quantity and quality of our cognition of these special artistic works. By the same token 24 samples of the statues of various domestic and foreign museums or collections selected and mentioned criteria were investigated. According to research findings, animal statues of two species of mammals and birds often have specific applications and the most common way of making them was molding also the most common way of decorating were luster and enamel. Also, despite the extensive emulating of pre-Islamic clay sculptures; in the field of decorative styles especially decorative motifs and themes have major differences with them. Such that decorative motifs often are in the form of plant or arabesque designs and some are inscriptions and less are geometrically. It is possible to form naturally in the body, particularly in the statue's feet which in the pre-Islamic Suitability not by the body. In addition to the above rectangular base location of the Islamic statues, as well as other significant differences in change instead of wider category and mouth is as for the lion statues at both before and after Islam, as a group, in common usage is important, at least from the Achaemenid period remaining examples of this tradition is However, in Islamic times often four categories and realistic in their natural state or less observed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هاشم حسینی | دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-277-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|