مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی آثار صنیع‌الملک و تابلوهای مادونای فولین‌یو و عروج مسیح (ع) اثر رافائل
چکیده فارسی مقاله ابوالحسن غفاری، ملقب به صنیع‌الملک، یکی از شمایل نگاران، تصویرسازان و نقاشان پیشرو ایرانی در دوره قاجار است که توانست در مدت کوتاهی آثار هنری بی‌شماری را خلق کند و تأثیر شگرف و ماندگاری در هنر نقاشی، تصویرگری و شمایل نگاری ایران به جای گذارد. او نخستین هنرآموز ایرانی است که به ایتالیا سفر کرد و پس از بازگشت از این سفر، دستاوردهای خود را در هنرکده‌ای که خود تأسیس کرده بود، در اختیار هنرآموزان قرارداد. شاگردان صنیع‌الملک در دوره‌های بعدی، هنرمندان تأثیرگذار و جریان سازی بودند که سیاست کلان هنری حاکم را رقم زدند. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این سؤال است که سفر به ایتالیا و مشاهده و رونگاری تابلوهای هنرمندان اوج رنسانس چه تأثیری بر آثار بعدی هنرمند گذارده است. هدف اصلی این پژوهش آن است که با روش توصیفی- تطبیقی پرتره‌های طراحی‌شده توسط صنیع‌الملک پس از سفر به اروپا با دو تابلوی رافائل که در سفر به ایتالیا توسط هنرمند کپی‌برداری شده، مقایسه شود تا از این رهگذر، تأثیرات این سفر آموزشی بر آثار هنرمند مورد ارزیابی قرار گیرد. افزایش مهارت‌های تکنیکی که منجر به تولید شمایل‌های جاندار و پویا گردید و استفاده از برخی نقش مایه‌های هنر اروپایی، ازجمله فرشتگان و انسان‌ها در آسمان، در راستای القای فضایی آسمانی و ماورائی به شمایل‌ها را می‌توان ازجمله این تأثیرات بر آثار متأخر ابوالحسن غفاری دانست. همچنین در آثار این دوره شاهد عناصری در شمایل‌ها هستیم که نشان می‌دهد چرا مدل برای شمایل نگاری به نقاش سفارش داده‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Research of Sani ol-Molk's Works and Raphael's the Madonna of Foligno and the Transfiguration
چکیده انگلیسی مقاله Abul-Hasan Gaffari, Sani ol-Molk, was a pioneer iconographer, book illustrator and painter in Qajar Period who created many works in portraiture, book illustration and lithography. His works had influence deeply on Iranian visual arts. He was the first art student that was sent to Italy to studying the works of the Italian masters. After return, Sani ol-Molk exhibited his sketches at a college who founded to Pupils. His Pupils became major and influential artist in which dominant art politics affected by them in the decades to come. This research in descriptive analysis method would seek the answer to the question that what was the consequences of Sani ol-Molk' educational trip to Italy and studying and copying Renascence Masters' works. Then, this essay purpose to explore and compare two works of Raphael which have been copied by Sani ol-Molk with his late portraits as to means to assess this influence on Sani ol-Molk's portraits. The enhancement of Sani ol-Molk's artistic skills that enables him to produce spirited active portraits was an outcome of Italian painters' influences. The other results of Sani ol-Molk trip were the inspiration and use of European art motives such angels and divine figures. The latter was served in late works of Sani ol-Molk to imply divine and supernatural aurora to figures. Thus it can be seen elements in this period of the artist career that show why the painter was ordered to portraiture models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی حسینی | mehdi hosseini
visual faculty, the art university of tehran, sakhayee st., hafez st., tehran, iran
تهران، خیابان حافظ، خیابان سرهنگ سخایی، دانشگاه هنر تهران، دانشکدۀ هنرهای تجسمی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

علی بوذری | ali boozari
faculty of arts entrepreneurship and tourism, the art university of isfahan, jolfa st., khaqani st., isfahan, iran
اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه جلفا، دانشکدۀ هنرهای کارآفرینی هنر و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-236-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات