|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خوانش چهار نگارۀ عصر قاجار بر اساس نظریۀ ادراک دیداری ارنست هانس جوزف گامبریچ (مورد مطالعاتی: فرهاد، اسب شیرین را بر دوش میکشد) |
|
چکیده فارسی مقاله |
دریافت و تفسیر اثر هنری در فرآیند دو سویه صورت میپذیرد؛ بهطوری که تفکیک آنها از یکدیگر امکانپذیر نیست. این مسئله را دانشمندی چون «ارنست گامبریچ» در حوزۀ ادراک دیداری مطرح میکند. از این منظر، باید بتوان در آثار هنری، صرفنظر از تفاوتهای سبکی و پیشینۀ فردی هنرمند یا توان او در واقعنمایی، یگانگی موضوع را در بازنمود مضمون مشابه تشخیص داد. در گام بعدی در صورت پیوند اثر با متن ادبی میبایست با تسلط به دانش مکتوب، نیل به معنای مستتر را فراهم آورد. برای بررسی این دیدگاه، این مقاله بهدنبال این پرسش است: بر اساس نظریۀ ادراک دیداری ارنست گامبریچ، فهم یگانگی داستان و خوانش درونمایه تصویر در چهار نگارۀ قاجاری بردوشکشیدهشدن شیرین توسط فرهاد، چگونه ممکن میگردد؟ هدف نگارندگان آن است با روش تطبیقیتحلیلی و بهرهگیری از مطالعات اسنادی به شیوۀ کیفی و با دقت به موضع خاص گامبریچ در حوزۀ ادراک دیداری در مرتبۀ اول نشان دهند که در قیاس چهار نگارۀ شیرین و فرهاد، بهرغم تفاوتهای تجسمی و بود یا نبود برخی عناصر، بهدلیل وجود مؤلفههای تصویری بنیادی، یگانگی مضمون احراز میشود. در مرتبۀ دوم و در تطبیق نگارهها با شرح داستانی، نگارندگان مینمایانند که هرچند شاخصههای اصلی باکیفیتهای متفاوت بهتصویر درآمدهاند، از تجسم برخی موارد صرفنظر شده یا به طمطراق برخی جزئیات اضافه شده است؛ اما در نمونههایی که به سبک دوران، ملتزمتر هستند یا به عکس بیگانهتر بهنظر میرسند، تناسب بین نشانههای تصویری و مضمون، برقرار است. نتیجه آنکه در مشاهدۀ ترکیب کلی تصویر، فهم و تفسیر بهصورت همزمان ادراک میشود. این پدیده است که قدرت بازشناسی نقشمایهها و امکان حصول به فحوای نگارهها را فراهم میآورد؛ چنانکه در تجسم موضوع واحد، انسان به ناخودآگاه میتواند با تشخیص مؤلفههای اصلی، یگانگی مضمون را از ورای بازنماییهای متفاوت تشخیص دهد. مسئلهای که اهمیت کارکرد آن در هنرهای تجسمی از خلال بررسی گزینشی این مقاله آشکار میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قاجار، نگارگری، ارنست گامبریچ، شیرین و فرهاد |
|
عنوان انگلیسی |
The comparative study of several Persian Paitings of Qajar From the perspective of Ernest Gombrich’s Myth of Innocent Eye (Case study: “Farhad carries Shirin’s horse on his back”) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The perception and interpretation of art works take place in an interactional process so that it is impossible to separate one from another. Thinkers like "Ernest Gombrich" pose this issue to refute the visual perception theory. From this point of view, one should be able to recognize the oneness of the subject in representative works of art that have a similar theme, regardless of differences in style. In the next step, in case of the work of art being related to a literary text, the grasp of written lore should lead us to understanding its tacit meaning. In order to investigate this point of view one could challenge various study cases with a comparative approach, but it is better to put the focus on some forsaken samples of Iranian art. This article was formed in response to this question: "with regard to Ernest Gombrich's visual perception point of view, how it will be possible to understand the oneness between literary story and the interpretation of the pictorial content in four Qajar Pesian paintings of Farhad carrying Shirin's horse on his back?" The aim of the authors is that, with a comparative-analytical method and use of documentative studies, illustrate in a qualitative way that through careful attention to the unique stance of Gombrich in the field of visual perception, firstly, in comparing four Persian paintings of Farhad and Shirin, in spite of differences in style and presence or absence of some elements, because of the existence of essential visual components, the oneness of theme can be established. And secondly, in the collation of the illustration with narrative account, although the principal indices are painted in different ways, or the depiction of some of the elements has been overlooked, or the pomposity of some of the details has been increased, but the congruency between the pictorial signs and the theme is noticeable, both in the works which are more bound to the style of their time or, on the contrary, seem more alien. For according to Gombrich opinion, in seeing the general contexture of an image, perception and interpretation happen simultaneously. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آمنه مافی تبار | mafi tabar دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
فاطمه کاتب | fnkateb@gmail.com دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
منصور حسامی | mansourhessami@ googlemail.com دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-317-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|