مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی دیباچه دوست محمد گواشانی هروی و دیباچه قطب الدین محمد قصه خوان
چکیده فارسی مقاله    از منابع مکتوب تاریخ هنر در ایران می‌توان از دو دیباچه نام برد که در فاصله یک دهه در عصر صفوی به رشته تحریر درآمده‌اند. یکی دیباچه دوست‌محمد گواشانی بر مرقع بهرام میرزا (952 ه. ق.) و دیگری دیباچه قطب‌الدین محمد قصه خوان بر مرقع شاه‌طهماسب (964 ه. ق.) است. نویسندگان بسیاری در عصر صفوی از مطالب این دو دیباچه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نگارش کتب مرتبط با خوشنویسی و نقاشی بهره‌مند شده‌اند. کویین، نویسنده کتاب تاریخ‌نویسی در روزگار شاه‌عباس، معتقد است مورخان عصر صفوی اصول نگارشی خاصی را در دیباچه نویسی رعایت می‌کردند. ازجمله ذکر منابع، مدح حامی کتاب و ذکر انگیزه‌ها و دلایل نگارش اثر و... .  این نوشتار به روش توصیفی_تحلیلی بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای باهدف معرفی دو دیباچه ارزشمند از منابع مکتوب هنر ایران، در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که قصه خوان در نگارش دیباچه مرقع شاه طهماسب تا چه میزان از متن دیباچه دوست‌محمد تأثیر پذیرفته است و در این راستا سعی دارد تفاوت‌ها و اشتراکات ساختاری و محتوایی هر دو متن را با ادعای کویین مبتنی بر پیروی مورخان دوره صفوی از الگویی خاص شناسایی کند. تفاوت در شیوه نگارش و عدم اشتراک دیدگاه نویسنده‌ها در بیان تاریخی از نقاط افتراق این دو متن هستند. دوست‌محمد، داستان خط و نقاشی را در سیر تاریخی آن بیان کند و قصه خوان در پی خلق یک متن ادبی با محتوای تاریخ هنر است. قطب‌الدین و دوست‌محمد از اصولی که کویین از آن ها نام می‌برد، پیروی می‌کند؛ البته دیباچه دوست‌محمد فاقد بعضی از معیارهاست. ازآن‌جا‌که مطالب هر یک از دیباچه‌ها مکمل دیگری است، مقایسه تطبیقی دو متن به رفع ابهاماتی در زمینه تاریخ هنر ایران کمک می‌کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Coprative study of written sources Safavid art
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important art periods in the history of art  in Iran is Safavid period. the first national government in Iran leads to strengthen the visual arts and handy crafts . From this period, left several written sources in the field of art. Usually these sources were about the artists-painters and calligraphists- in the form of Introduction In the beginning of the album.  Two introductory art history from written sources in Iran in the Safavid era were written in a decade. One preamble Dost Mohammad Gvashany on Bahram Mirza Album (952 AH) And the other is the introduction Qutb al-Din Muhammad Shah Tahmasp Album(964 AH). The authors used a lot in the Safavid era of the contents of the two preface. Quinn, author of Historical Writing during the Reign of Shah 'Abbas believe that certain writing principles were adhered to in the introductory programming. Including source, praise and mention the motives and reasons supporting the book and the writing process .... This article is based on library studies to introduce two valuable history of the art of written sources, tries to answer these questions: Have Qesekhan in writing, from the introductory text Dost Mohammad was the impact? And according to Quinn claim differences and commonalities in structure and content, both text is identified. The difference between the two texts, the difference in the writing and not sharing the author's perspective. Dost Mohammad, tells the story of calligraphy and painting in history. Qesekhan creates a literary text with the content of art history. Contents Preface complement each other. The results of this document put an end to the uncertainty about biography artists. Thus studying text of  two introduction give overview of  information regarding painters and calligraphists  .Comparative two texts on the history of Iranian art helps to eliminate confusion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم نجفی پور |
تهران- سعادت آباد بلوار پاکنژاد- مجتمع مسکونی ماهان- برج جامی- واحد22
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1191-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات