|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ نقاشی های بُرج بابِل با نگاره هایی از بهزاد (مطالعه موردی: جستجوی شباهت ها و تفاوت ها) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از نگارش مقالۀ پیش رو به دست دادن شباهتها و تفاتها از طریق بررسی عوامل تأتیر گذار در شکلگیری نقاشیهای بُرج بابِل و نگارههایی از کمالالدین بهزاد است. بدین منظور در این واکاوی ابتدا به سئوال اصلی این تحقیق پاسخ داده میشود که آیا هنر نگارگری ایران، مانند شکلگیری کاخ خورنق و یا مسجد جامع سمرقند از همان ارزشهایی برخوردارندکه در هنر مینیاتور سازی و نقاشی غرب، همچون بُرج بابِل دیده می شود یا به دلایل گوناگون قابل قیاس با یکدیگر نمیباشند؟ به هر تقدیر، به عنوان یافتههای این پژوهش نیز به جرأت میتوان گفت، هنر نگار گری ایران که دارای تمدن و فرهنگی شرقی و کهن سال است، در قیاس با تمدن و فرهنگهای اروپایی، ضمن داشتن تفاوت ها دارای تشابهات بسیاری است که در این جست و جو به آن ها اشاره می گردد، مانند دوری جستن از خلاء، شخصیتپردازی، سایه روشن و حجم نمایی، حذف پرسپکتیو فضایی، شکستن تناسب، سودجستن از رنگهای غیر واقعی، و در انتخاب موضوع، به کارگیری ابنیههای تاریخی و توجه نمودن به کارگران و زحمتکشان، به جای اشراف و پادشاهان. همچنین به عنوان نتیجۀ حاصل شده باید گفت اثراتی که دوری و نزدیکی اقالیمِ گوناگون، با توجه به متغیر بودن دیدگاه های مذهبی، سنتی و ارزش های اجتماعی وقت به وجود می آورند؛ جملگی نکاتی هستندکه در این مختصر به آن ها پرداخته می شود. بدین ترتیب فضای تصویری ایجاد شده مخاطب را به کشف شباهت ها و همسانی ها رهنمون می سازد و تغییر نژاد، تمدن و فرهنگ ها و چه بسا قومیت های متعدد نیز در شکل گیری نکات یاد شده نقش پُر رنگی ازخود به جا می گذارند. بدین منوال اگر فرض شود که عوامل و عناصر شکل گرفته در « نگارگری» این مرز وبوم با « مینیاتورسازی» و « نقاشی» اروپائیان، ضمن داشتن تفاوت ها دارای شباهت های بسیاری است پس در این قیاس و واکاوی به خوبی می توان به عوامل تأثیر گذار ی اشاره نمود که سبب به وجود آمدن آن ها در آثار مطروحه می گردند. روش تحقیق اتخاذ شده: توصیفی، تطبیقی- تحلیلی است و گرد آوری منابع مورد استفاده کتابخانه ای می باشد همچنین در این تحقیق از مآخذ و سرچشمه های اینترنتی معتبر نیز استفاده می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A comparison between paintings of Tower of Babel and miniatures of Behzad(Case study: similaritues and differences) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Since there are distinctive similarities and differences between miniatures and paintings of Tower of babel and Khovarnagh Palace, in this research it has been endeavored to uncover the seemingly hidden and obscured reasons behind it. Therefore the purpose and objective for writing this article is examining and analyzing the visual structure of Persian miniatures in comparison to Western miniatures in order to find differences and similarities taken shape in Tower of Babel and Khovarnagh Palace. Hence in this research first the main question will be answered which is: Does the Persian miniature – such as Khovarnagh Palace - own the same ideologies and values as the Western miniatures – such as Tower of Babel - or for numerous reasons they have several differences? Also Whether Western miniatures and Western paintings are completely apart or the two are not greatly different in structure and idea? As findings of this research it has to be mentioned apart from differences, Persian miniature - which is rooted in an ancient oriental culture – in comparison between western cultures and civilisations has a lot of similaritues too; such as avoiding void, characterisation, gradient and shaping, remove of perspective, the use of unreal colours; and regarding the choice of subject matter, the use of historical buildings and the attention to working class people instead of monarchy. Ultimately as the conclusion the changes in "time" and "place" or in another word distance and proximity between various nations – within existing traditions and ethics of the time - not only has a significant influence in creation of said artworks but racial, social and cultural adaptations – as well as various vibrant ethnic groups – also are not without influence in conception of these works of art. Therefore considering features and elements formed in "Persian miniature" considerably varies from "European miniature" and particularly "Western painting", thus in this comparison and study, differences and similarities between these artworks will be noticeably revealed. Research method: Analytic –Descriptive. References are from library resources and in some cases from reliable internet websites. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جلال الدین سلطان کاشفی | jalaleddin soltan kashefi visual arts painting department, tehran art university دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-216-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|