مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۵۷-۷۰

عنوان فارسی مقایسه تجلی الهه زولو و خدای پدر در دیوارنگاره دوربان با تکیه بر نظریه فضای سوم هومی‌بابا
چکیده فارسی مقاله هومی‌بابا، تأکید می‌کند دورگه‌گی، حاصل حرکت گفتمان‌های استعمارگر و استعمارشده به سوی یکدیگر در فضای سوم است. آنچه پدید می‌آید (هیبرید)، ابژه‌ای تازه ا‎ست که می‌تواند سبب تحول گفتمان قدرت و حرکتی جدید در اجتماع گردد. این نوشتار با هدف مقایسه المان‎های بصری و مفهومی دیوارنگاره دوربان در آفریقای جنوبی با گفتمان‎های پدیدآورنده‎اش‌ـ گفتمان مسیحیت (استعمارگر) و باورهای قوم زولو (فرهنگ استعمارشده) ـ در فضای سوم؛ و تأثیر فضای میانه در هنرهای تجسمی شکل گرفته؛ و می‌کوشد اثرات فضای سوم را در شکل‎گیری جریان‎های اجتماعی متأثر از هنر نمایان سازد. تلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود: دیوارنگاره نام‌برده، محصولی دورگه است یا تنها تلفیقی ساده را نشان می‌دهد؟ در مقایسه با گفتمان‎های پیش از خود چه عناصری را اتخاذ کرده و چه تحولاتی را در آنان ایجاد نموده است؟ در جریان پژوهش، به شیوه‌ای تطبیقی، بیان هنری دیوارنگاره با دو گفتمان استعمارگر و استعمارشده، از جهاتِ عناصر بصری، و نمادشناسی مقایسه می‌گردد. تطبیق عناصر، متکی‌بر توصیف و تحلیل (کیفی)، و با استناد به آثار هنر بومی و مسیحی؛ و اسطوره‌شناسی غنی آفریقا صورت گرفته؛ و گردآوری داده‌ها، به شیوه کتابخانه‌ای با تأکید بر نگارش‌های اسطوره‌شناسی در دانشگاه‌های آفریقای جنوبی پیش رفته است. پژوهش حاضر با تکیه بر آرای مخاطبان بومی و اروپاییان مهاجر؛ و جریان اجتماعی که پس از اجرای دیوارنگاره به راه افتاد (مبارزه با ایدز و جلوگیری از پایمال‌کردن حقوق دختران بومی)، نشان می‌دهد دیوارنگاره دوربان نه‌تنها تلفیق عناصر هنر بومی و وارداتی است بلکه ویژگی تحول گفتمان اجتماعی‌ـ سیاسی در نظریه بابا را نیز بازمی‌نمایاند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Zulu Goddess and God the Father in Durban’s Mural Painting Based on Bhabha’s Third Space Theory
چکیده انگلیسی مقاله Homi Bhabha emphasizes that hybridity is the result of a movement of the two discourses of colonizer and colonized towards each other in the third space. The result would be a totally new object (hybridity) which can change the discourse of power and cause a new movement in society. This study has been done to explore the third space and its influences on visual arts, and it is tried to define the mural of Nomkhubulwane as a product of a clash between the Christian colonizing discourse and the mythological colonized one of Zulu tribe in the third space. The main question is whether this mural is a hybrid product or merely a simple combination of native and foreign elements. Through this comparative study, the artistic expression of the mentioned mural has been considered based upon both the colonized and the colonizer's visual as well as symbolic values. The comparison is based on descriptive and analytic methods with an emphasis on the rich mythological and traditional art of this tribe and those of Christianity. The required data have been gathered from library documents emphasizing the literature on mythology in South Africa's universities. This research considering both the ideas and beliefs of the natives and colonizers as well as the social movement that took place after this mural (the struggles against HIV and for defending the native girls' rights), proves that the mural not only is a combination of the native and foreign artistic elements, but also it presents Bhabha's ideas on transitions in socio-political discourse.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اشرف‎السادات موسوی‎لر | ashraf mousavilar
faculty of arts, alzahra university.
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س ، تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

مریم کشمیری | maryam keshmiri
faculty of arts, alzahra university.
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا س ، تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-457877.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات