|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه پنج اثر منتخب از سفال نیشابور مربوط به قرون ۲ تا ۴ هـ.ق. در تطبیق با اندیشههای هنر مینیمال |
|
چکیده فارسی مقاله |
در میان سفالینههای مکشوفه از نیشابور مربوط به قرون 2 تا 4 هـ.ق.، میتوان آثاری را یافت که جنبههای زیباییشناسی متفاوتی نسبت به سایرین دارند. در این آثار، کاربرد زیاد تزئینات، رنگهای پرطراوت دیده نمیشود و از لحاظ طرح و نقش با سایر آثار رایجِ زمانه خود متفاوتاند. وجود فضای خالی، سکون و آرامش در سطح کار، برخلاف آثار گذشته نقش مهمی در آنها ایفا میکند و در یک جمله، گویی در شیوه تزیینشان ویژگیهای مینیمالیستی دارند. در این پژوهش، پنج اثر سفالین که به روش نمونهگیری غیراحتمالی وضعی انتخاب و موردمطالعه و تطبیق با اندیشههای هنر مینیمال قرار گرفتهاند، منتخبی از سفالینههای نیشابورند که ویژگیهای یادشده را به نمایش میگذارند. پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده و هدف اصلی آن، شناخت ویژگیهای زیباییشناختی هنر ایرانی در تطبیق با اندیشههای هنر معاصر است. به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که وجوه مشترک آثار منتخب سفال نیشابور با ویژگیهای زیباییشناسانه هنر مینیمال کدام است؟ اهمیت شناسایی و معرفی ظرفیتهای هنرهای ایرانی و نقش آنها در تحولات هنر معاصر از ضرورتهای انجام این تحقیق است. پژوهشگران پرسشنامهای محققساخته را با روش دلفی در اختیار چند تن از اساتید هنر دانشکده هنر شاهد قرار داده تا حضور اندیشههای هنر مینیمال در هرکدام از سفالینهها مشخص گردد. سپس با کمّیکردن اطلاعات، میزان این تطبیق را ارائه نمودهاند. یافتههای تحقیق نشان داد که این آثار میزان تطبیق قابلتوجهی بین 78 تا 84 درصد با اندیشههای هنر مینیمال دارند. بنابراین میشود آنها را بهعنوان نمونههای هنر مینیمال در دوران قبل از ظهور مینیمالیسم یعنی حدود 900 سال پیش از پیدایش آن قلمداد کرد. دلیل تشابه بین آنها را میتوان وجود ایدههای مشترک، مبانی زیباییشناسی مشابه و گرایش به سادهسازی ذکر کرد. بنابر نتایج، از میان اندیشههای هنر مینیمال، دو ویژگی کاهش رنگ و سادگی فرم و عدم استفاده از فرمهای متعدد بهطور همزمان بیش از بقیه و بهصورت 100 درصدی در این سفالینهها وجود دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سفال، نیشابور، هنر مینیمال، زیباییشناسی |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of 5 Selected Works of 9th to 11th Century AD Nishapur Pottery Comparing with Minimalism Ideas |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Among multiple discovered Nishapur pottery works of 9th to 11th century AD, there are samples which differ from the others in aesthetic aspects. Their creators may have followed other aesthetic rules presumably. In these cases, there are not lots of ornamentation, vibrant colors and prevalent motifs of their period. And also empty spaces and a kind of stillness play an important role in them unlike previous ones. In short, minimalist characteristics have been applied in their embellishment. The 5 pottery works which are selected by purposive sampling and compared with the ideas of minimalism in this study are selections of this Nishapur potteries group which indicate the aforementioned characteristics. In this article, which has been done through descriptive-analytical method with comparative approach, it is tried to answer this question that whether the Nishapur selected pottery works correspond with aesthetic features of minimalism. The researchers classified the ideas of minimal art on the basis of Loredana Parmesani's thoughts at first into 18 and then into 10 categories and then provided a self-made questionnaire based on Delphi method of sampling and distributed them among 5 art faculty members of Shahed University in order to determine the amount of correspondence between these pottery works and minimalism ideas. Afterwards, the percentage of correspondence was presented by quantifying the information. The results of this study clarify that the amount of correspondence between these pottery works and minimalism ideas is significant and about 78% to 84%. Therefore, they can be considered as minimalist artworks about 900 years before minimalism emergence. It is necessary to mention that all of the 10 properties don't exist even in very famous minimalism works entirely. Considering this 900-year difference between these two phenomena indicated that the reasons of this similarity have mutual ideas, similar aesthetic rules and tendency to simplification and reduction. The results also indicated that among the minimalism Ideas, 2 properties of "simple form and non-use of multiple forms simultaneously" and "minimum color" exist more in the samples with one hundred percentage. The results also emphasize on the importance and necessity of recognition of Iranian culture and art in order to identify its aesthetic criteria. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
pottery- Nishapur- minimalism- aesthetic |
|
نویسندگان مقاله |
بهروز سهیلی اصفهانی | behrouz soheili esfahani tehran دانشکده هنر شاهد، دانشگاه شاهد، تهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محسن مراثی | mohsen marasy tehran دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1033-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-457881.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|