مرمت و معماری ایران، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۵-۵

عنوان فارسی ارزیابی رضایتمندی گردشگران از بازدید بناهای تاریخی (نمونه موردی: عمارت عالی قاپو)
چکیده فارسی مقاله رضایت گردشگری به عنوان یک مفهوم مهم در عملکرد مقصد گردشگری، نقش به سزایی را در توسعه آن ایفا می کند. تأمین رضایت گردشگران باعث بهره مندی مقصد گردشگری از منابع حاصل از حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگران شده و در اثر این کنش و واکنشها چرخه تکاملی و سیکل فزاینده ای ایجاد خواهد شد که به نوبه خود توسعه پایدار گردشگری را فراهم خواهد نمود. این آگاهی برای مدیران این امکان را فراهم می آورد تا ویژگی ها را اولویت بندی کرده و منابع را به شیوه ای اثربخش و کارا در جهت افزایش کلی رضایت اختصاص دهند. بنابراین شناسایی و توجه به عوامل مهمی که باعث رضایت گردشگران از مقاصدگردشگری می شود، بسیار ضروری است. از همین رو هدف از انجام پژوهش سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از تجربه بازدید بنای تاریخی عالی قاپو است. به این منظور برای پاسخ به این سوال که کدامیک از عوامل اثر بیشتری در میزان رضایتمندی گردشگران داشته و آیا این میزان رضایت در بین گردشگران داخلی تفاوتی داشته یا خیر؟ اولویت بندی میزان رضایتمندی در ابعاد متفاوت (حمل و نقل و دسترسی، دانش و برخورد کارکنان، کیفیت و امکانات محیطی، معماری و جذابیت تاریخی بنا، محل استقرار و فضای پیرامونی بنا و تمایل به بازدید مجدد از بنا) مورد بررسی قرار گرفته و سطح رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی به عنوان ضرورتی جهت توسعه پایدار گردشگری بناهای تاریخی مورد مقایسه قرار گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی - تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر پرسشنامه  استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 268 نفر مشخص گردید. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ای با 42 متغیر است که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 74/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای پاسخگویی به فرضیات پژوهش، داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون T تک نمونه ای، T زوجی، آزمون فریدمن و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS  مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافته ها بالاترین سطح رضایت مربوط به متغیر برخورد و دانش کارکنان و پس از آن معماری و جذابیت های تاریخی بناست. رضایت از محل استقرار و فضای پیرامونی، حمل و نقل و دسترسی و سرانجام کیفیت محیطی و امکانات داخلی در مرتبه های بعدی رضایت قرار می گیرند. همچنین بین میزان رضایت گردشگران داخلی و خارجی از حیث میزان رضایت تفاوت معناداری وجود دارد و رضایت گردشگران خارجی در همه موارد از رضایت گردشگران داخلی پایین تر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of tourist satisfaction with historical monuments (case study: Isfahan Ali Ghapoo Palace)
چکیده انگلیسی مقاله Research and analytical descriptive survey aimed to measure the satisfaction of tourists visit the monument of experience Alighapoo, prioritize the satisfaction of different dimensions and comparing the satisfaction of domestic and foreign tourists as the need to develop sustainable tourism monuments. The sample size was determined using a sample of 268 students. Data collection tools, questionnaire made by 42 variable reliability using Cronbach's alpha was approved in 74/0. The data collected using sample t-test T, T-test, Friedman test and chi were analyzed using SPSS software. The highest level of satisfaction varies according to the treatment and knowledge and then architecture and historic charm of the building. Satisfaction of seating and surroundings, transport and access and ultimately environmental quality and indoor facilities are in place by next satisfaction. Satisfaction as well as between the domestic and foreign tourists there are significant differences in terms of satisfaction and satisfaction of foreign tourists was lower in all cases of domestic tourists satisfaction
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه کیانی سلمی | kiani salmi
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

پریناز زورمند |
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

علی یزدانی |
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

آسیه عباسیان |
دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://mmi.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-739-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1098/article-1098-560426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری و شهرسازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات