|
مطالعات تطبیقی هنر، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۹۳-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ نقاشی های بُرج بابِل با نگاره هایی از بهزاد و اثری از صحیفه بانو، جهت یافتن شباهتها و تفاوتها |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از نگارش مقاله پیش رو به دست دادن شباهتها و تفاوتها از طریق بررسی عوامل تأثیرگذار در شکلگیری نقاشیهای بُرج بابِل، نگارههایی از کمالالدین بهزاد و اثری از صحیفه بانو است. بدین منظور در این واکاوی ابتدا به سؤال اصلی این تحقیق پاسخ داده میشود که آیا هنر نگارگری ایران، مانند شکلگیری کاخ خورنق، مسجد جامع سمرقند و یا تخریب یک قلعه در برگیرنده همان اندیشه و ارزشهایی است که در هنر مینیاتورسازی و نقاشی غرب، همچون بُرج بابِل دیده میشود، یا به دلایل گوناگون، از تفکرات و برداشتهای دیگری برخوردار هستند؟ به هر تقدیر، بعنوان یافتههای این پژوهش نیز باید اذعان داشت: هنر نگارگری ایران که دارای تمدن و فرهنگی شرقی و کهنسال است، در قیاس با تمدن و فرهنگهای اروپایی، ضمن داشتن تفاوتها، دارای تشابهات بسیاری است که در این جستجو به آنها اشاره میگردد؛ مانند دوری جستن از خلأ، شخصیتپردازی، سایه روشن و حجم نمایی، حذف پرسپکتیو فضایی، شکستن تناسب، سود جستن از رنگهای غیرواقعی و در انتخاب موضوع، بهکارگیری بناهای تاریخی و توجه نمودن به کارگران و زحمتکشان، به جای به تصویر کشیدن اشراف و پادشاهان. همچنین بعنوان نتیجه حاصلشده باید گفت: اثراتی که اقالیمِ گوناگون، با توجه به متغیر بودن دیدگاههای مذهبی، ُسنتی و ارزشهای اجتماعی وقت به وجود میآورند؛ جملگی نکاتی هستند که در این مختصر به آنها پرداخته میشود. بدین ترتیب فضای تصویری ایجاد شده مخاطب را به کشف اختلافات و همسانیها رهنمون میسازد و تغییر نژاد، تمدن و فرهنگها و چهبسا قومیتهای متعدد نیز در شکلگیری نکات یادشده نقش پررنگی از خود به جا میگذارند. بدین علت اگر فرض شود که عوامل و عناصر شکلگرفته در «نگارگری» این مرز و بوم با «مینیاتورسازی» و «نقاشی» اروپاییان، ضمن داشتن تفاوتها دارای شباهتهای بسیاری است پس در این قیاس و واکاوی بخوبی میتوان به عوامل تأثیرگذاری اشاره نمود که سبب به وجود آمدن تغایرات و تشابهات در آثارشان میگردند. روش تحقیق اتخاذشده: توصیفی، تطبیقی - تحلیلی همراه با گردآوری اطلاعات موردنیاز کتابخانهای است. همچنین در این تحقیق از مآخذ و سرچشمههای اینترنتی معتبر نیز استفاده میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of paintings of Tower of Babel, miniatures of Behzad and a painting by Sahifeh Banu - similarities and differences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Since there are distinctive similarities and differences between miniatures and paintings of Tower of babel and Khovarnagh Palace, this research aims to uncover the seemingly hidden and obscured reasons behind it. To this end, this study examines and analyzes the visual structure of Persian miniatures in comparison to Western miniatures in order to find differences and similarities taken shape in Tower of Babel and Khovarnagh Palace. Hence, in this research, first the main question to be answered is;" Does the Persian miniature like Khovarnagh Palace own the same ideologies and values the same as Tower of Babel in Western miniatures or due to various reasons, they have got some other thinking and interpretation? As the findings of this research, it has to be mentioned that, besides the differences, Persian miniature - rooted in an ancient oriental culture –has also a lot of similarities in comparison to western cultures and civilizations; such as avoiding void, characterization, gradient and shaping, removal of perspective, the use of unreal colors, and regarding the choice of subject matter, the use of historical buildings and the attention to working class people instead of a monarchy. Ultimately, as the obtained results, it should be said that impacts occurred by different landmasses regarding the variability of religious, traditional approaches as well as the social values of "time" are all matters which should be proceeded with. Thus, the created visual atmosphere guides the addressee to investigate the similarities and differences. And changes in races, civilizations and cultures or even in various nations have a significant role in creating aforementioned points. Given the fact that factors and elements formed in "Persian miniature", in addition to their differences, have also similarities with "European miniature" and particularly "Western painting", thus in this comparison and inquiry, one can point out these differences and similarities between these artworks very well. Research method: Analytic –Descriptive method. References are taken from library resources and also, in some cases, from reliable internet websites. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جلال الدین سلطان کاشفی | jalaleddin soltan kashefi visual arts painting department, tehran art university, tehran, iran دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mth.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-216-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1137/article-1137-560459.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
هنرهای تجسمی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|