پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۴۳-۵۷

عنوان فارسی مطالعه دیوارنگاره های بوم پارچه دوره اسلامی در ایران و منتخبی از آثار کشورهای اروپایی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با موضوع دیوارنگاره بوم‌پارچه، برخی از محققان این آثار را در گروه نقاشی روی کرباس قرار می‌دهند و پژوهشگرانی نیز این آثار را در زمره دیوارنگاره‌ها می‌شناسند، درصورتی‌که این آثار، در‌واقع ترکیبی از نقاشی روی کرباس و دیوارنگاره است. همچنین سیر تحول و پیدایش این آثار به‌صورت ویژه مورد مطالعه قرار نگرفته و در رابطه با آن بحثی به میان نیامده است؛ بنابراین شناخت کافی در این حوزه وجود ندارد. برای شناخت بهتر این‌گونه از دیوارنگاره‌ها در ایران، بهتر است مقایسه‌ای بین این آثار و آثار مشابه در اروپا انجام پذیرد. چیستی و چگونگی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیر تحول و پیدایش دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا از سؤالات اصلی این پژوهش است. هدف از نگارش این مقاله، آشکار ساختن شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است که در نحوه و مراحل به وجود آمدن و همچنین شکل اجرای دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا وجود دارد. برای رسیدن به این مهم تلاش نگارندگان بر آن بوده تا با معرفی منتخبی از دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه در ایران و اروپا، به ارتباط فنی و تکاملی نقاشی روی تخته چوبی، کرباس و همچنین دیوارنگاره دست یابند و سپس مقایسه صورت پذیرد. داده‌های پژوهش حاضر در یک بررسی کتابخانه‌ای و مطالعه میدانی گردآوری شده‌اند و در جهت پاسخ‌گویی به پرسش بیان‌شده، این پژوهش با روشی تحلیلی - تطبیقی سامان یافته است. یافته‌های تطبیقی بیانگر آن است که دیوارنگاره‌های ‌بوم‌پارچه اروپا از نظر روش اجرا، مواد و مصالح، مراحل اجرا و شکل نهایی آثار، بسیار شبیه به هم است و درواقع به‌عنوان یک شیوه خاص دیوارنگاره موردپذیرش هنرمندان قرار گرفته است؛ ولی آثار موجود در ایران (که تعدادی از آنها در اروپا اجرا شده) از نظر روش اجرا، مواد و مصالح، مراحل اجرا، موضوع نقاشی‌ها و شکل نهایی آثار، متنوع است و به‌عنوان یک شیوه خاص دیوارنگاره شناخته نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیوارنگاره، بو مپارچه، نقاشی، ایران، شیوه اروپایی

عنوان انگلیسی A Study of Islamic Period’s Canvas-Marouflaged Murals in Iran and Select European Works
چکیده انگلیسی مقاله In previous studies on canvas-marouflaged murals, some researchers put these works in the group of easel paintings and other researchers categorized them as wall paintings whereas they are indeed the combination of easel painting and wall painting. Moreover, the emergence and evolution of these works have not been studied in particular and mentioned yet, and thus there is not sufficient knowledge in this field. For recognizing these types of murals in Iran, it is better to compare them with similar works done in Europe. The main concern of this study is the similarities and differences which can be identified in the emergence and evolution of marouflage in Iran and Europe. The main aim of this paper is to reveal the similarities and differences in the manner and process of creating these works and also the form of their implementation in Europe and Iran. To achieve this aim, the authors try to find out the technical and evolutionary relationship between panel painting, easel painting and wall painting and then compare them by introducing a selection of marouflage murals in Europe and Iran. The data of this research is collected via field and library studies and comparative-analytical method is used. Comparative findings indicate that European marouflage murals are very similar to each other regarding method, material, process of implementation and final form of the works and, in fact, they were accepted as a special style of mural painting. But marouflage works in Iran (some of which were implemented in Europe) are varied in terms of method, material, stages of implementation, subject of paintings as well as the final form of works and they were not known as a particular style of mural painting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mural, canvas marouflaged, painting, Iran, European style

نویسندگان مقاله یاسر حمزوی |
tabriz islamic art university
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)

رسول وطن دوست |
islamic azad university central tehran branch .
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

حسین احمدی |
art university of isfahan.
دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)


نشانی اینترنتی http://ph.aui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-476-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1447/article-1447-561054.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هنرهای تجسمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات